4a. Kostendekkende leges en rechten
In het BBV is opgenomen dat gemeenten verplicht zijn om, in hun begroting, per categorie van producten en diensten inzichtelijk te maken en welke kosten en opbrengsten aan de tarieven ten grondslag liggen. Ook moeten de gemeenten daarbij toelichten welke beleidskeuzes er bij de tarifering van de producten en diensten zijn gemaakt. Bijvoorbeeld of er kruissubsidiëring is tussen of binnen product categorieën.
Dit geldt voor de volgende leges, heffingen en rechten: afvalstoffenheffing, rioolheffing, rioolaansluitrecht, leges, marktgelden, havengelden en lijkbezorgingsrechten.
De overige belastingen, OZB, (water)verblijfsbelasting, reclamebelasting, BIZ Smakterheide en parkeerbelasting zijn algemene belastingen en gaan naar de algemene middelen van de gemeente en kunnen door de gemeente vrij besteed worden. De voorwaarden m.b.t. kostendekkendheid gelden hiervoor niet.
Afvalstoffenheffing
De gemiddelde afvalstoffenheffing voor een huishouden (basistarief + variabel tarief) stijgt in 2025 met €8,39, oftewel 3,3%. Zie de tabel bij ‘Tarieven afvalstoffenheffing’. Met deze lichte stijging blijft de afvalstoffenheffing stabiel. Er zijn enkele veranderingen die opvallen en opmerkingen te maken bij de afvalbegroting.
Verhoging afvalstoffenheffing in lijn met indexering
Onze inzamelaar Remondis mag de prijzen indexeren op basis van het 2 e kwartaal van de CBS indexcijfers voor de categorie Goederenvervoer. Deze is nog niet bekend op het moment van schrijven, maar we schatten de indexering op 3,5% voor deze categorie. Dit verklaart het overgrote deel van de verhoging van de afvalstoffenheffing.
Vergoeding Verpact voor PMD nog onzeker
De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft bij Verpact aangegeven de Ketenovereenkomst Verpakkingen niet te willen verlengen. Dit omdat bepaalde afspraken achterblijven bij de verwachtingen. De Ketenovereenkomst voorziet onder meer in de vergoeding die gemeenten krijgen voor ingezamelde verpakkingen. In 2024 ontvangt de gemeente Venray naar schatting zo’n €375.000 voor het ingezamelde PMD (€60.000 hoger dan begroot). De VNG is samen met branchevereniging NVRD (Koninklijke Nederlandse vereniging voor afval- en reinigingsdiensten) in onderhandeling met Verpact over een nieuwe overeenkomst per 1 januari 2025. Het is nog onbekend wat dit betekent voor de vergoedingen die wij als gemeente ontvangen vanuit Verpact.
Meest opvallende veranderingen
Er is in 2023 meer GFT+E ingezameld dan voorgaande jaren, waardoor we voor komend jaar €80.000 extra begroten aan verwerkingskosten. De oud papier inzameling gaat ook zo’n €90.000 omhoog ten opzichte van de begroting voor 2024. Dit komt door een hogere vergoeding voor verenigingen, indexering van inzamelaar Van Munster en een lager begroot bedrag voor de vergoeding van papier ten opzichte van vorig jaar (papierprijs). Een mooie meevaller is onder meer dat we €30.000 besparen op de PMD-inzameling doordat de overslaglocatie naar Venray is gehaald. Voorheen moest alle PMD namelijk naar Venlo worden gebracht.
Tarieven afvalstoffenheffing
Basis voor de afvalstoffenheffing zijn de kostendekkende tarieven. Deze zijn vastgesteld op basis van begrote kosten voor het inzamelen van afval en de begrote kosten en opbrengsten voor het verwerken van afval. De hieronder weergeven tarieven zijn concepttarieven. De definitieve tarieven voor 2025 worden tijdens de raadsvergadering van december 2024 voor vaststelling aangeboden en kunnen daarom afwijken van de concepttarieven.
Afvalstoffenheffing | 2024 | 2025 | % daling/stijging |
---|---|---|---|
Vast tarief | € 215,40 | € 222,96 | 3,51% |
Restafval | |||
container van 40 ltr. | € 2,95 | € 3,01 | 2% |
container van 60 ltr. | € 4,43 | € 4,52 | 2% |
container van 80 ltr. | € 5,91 | € 6,02 | 2% |
container van 140 ltr. | € 10,33 | € 10,54 | 2% |
container van 240 ltr. | € 17,72 | € 18,07 | 2% |
volume van 60 ltr ondergronds | € 4,43 | € 4,52 | 2% |
Gemiddelde afvalstoffenheffing1 | € 256,72 | € 265,12 | 3,3% |
1In 2024 basistarief + 4 x lediging 140 liter restafval. (Gemiddeld aantal ledigingen per huishouden in 2023) | |||
In 2025 basistarief + 4 x lediging 140 liter restafval. (Gemiddeld aantal ledigingen per huishouden in 2023) |
Berekening kostendekkendheid afvalstoffenheffing | Bedragen x € 1,- |
---|---|
Kosten incl. (omslag)rente excl. kwijtscheldingen | -5.023.628 |
Kosten kwijtscheldingen | -163.110 |
Kosten uitvoering kwijtscheldingen | -30.197 |
Inkomsten excl. heffingen | 862.177 |
Mutatie voorziening egalisatie afvalstoffenheffing | 7.000 |
Netto kosten | -4.347.758 |
Toe te rekenen kosten: | |
Overhead incl. (omslag)rente | -420.758 |
BTW | -745.228 |
Totale kosten | -5.513.745 |
Opbrengst heffingen: vastrecht | 4.232.577 |
Opbrengst heffingen: variabel recht | 1.281.168 |
Netto opbrengst heffingen | 5.513.745 |
Onttrekking voorziening egalisatie afvalstoffenheffing | 0 |
Totale opbrengst heffingen | 5.513.745 |
Dekking | 100% |
Rioolheffing en riolering
In het Gemeentelijk RioleringsPlan 2022-2025 is het beleid voor de riolering vastgelegd. Ook is opgenomen hoe dit beleid en de daaruit volgende werkzaamheden worden gefinancierd. Er is een voorzet gedaan met betrekking tot de hoogte van de rioolheffing. In het GRP wordt gesteld dat het tarief met 1% moet stijgen. Hier bovenop wordt gerekend met een inflatiepercentage van 1,7%. Het tarief voor 2025 is dan 2,7% hoger dan in 2024. Het GRP is in de raadsvergadering van december 2021 vastgesteld.
De definitieve tarieven voor het belastingjaar 2025 worden in de raadsvergadering van december 2024 vastgesteld.
Tarieven Rioolheffing en riolering
(Bedragen x €1) | eigenaar / gebruik | niet afgekoppeld | niet afgekoppeld | afgekoppeld | afgekoppeld | % |
---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2024 | 2025 | |||
basisheffing vastrecht rioolheffing | Eig. | € 101,54 | € 104,30 | € 101,54 | € 104,30 | 2,7% |
afvoerrecht afvalwater méérpersoonshuishouden (woning) | Gebr. | € 137,07 | € 140,81 | € 137,07 | € 140,81 | 2,7% |
afvoerrecht afvalwater éénpersoonshuishouden (woning) | Gebr. | € 68,54 | € 70,40 | € 68,54 | € 70,40 | 2,7% |
afvoerrecht afvalwater per eenheid van 250 m³ (niet woning) | Gebr. | € 137,07 | € 140,81 | € 137,07 | € 140,81 | 2,7% |
afvoer hemelwater woningen | Eig. | € 15,23 | € 15,65 | € 0,00 | € 0,00 | 2,7% |
afvoer hemelwater niet-woning per eenheid van 200 m² | Eig. | € 15,23 | € 15,65 | € 0,00 | € 0,00 | 2,7% |
[1] Tarieven confrom GRP 2022_2025 |
De gemeente Venray heeft een rioolheffing om de kosten van de riolering, gedefinieerd in de drie zorgplichten (hemelwater, grondwater en afvalwater), te kunnen betalen. Uit deze rioolheffing moeten alle kosten voor de riolering kunnen worden betaald, zonder een bijdrage van de algemene middelen aan het product riolering. Eventuele tekorten of overschotten worden door middel van de voorziening egalisatie riolering over de jaren uit gemiddeld. Voor 2025 kan de volgende tabel voor de totale inkomsten en uitgaven worden opgesteld.
Berekening kostendekkendheid rioolheffing | Bedragen x € 1,- | ||
---|---|---|---|
Kosten incl. (omslag)rente exclusief kwijtscheldingen | -3.221.151 | ||
Kosten kwijtscheldingen | -80.517 | ||
Kosten uitvoering kwijtscheldingen | -28.219 | ||
Inkomsten excl.heffingen | 22.589 | ||
Mutatie voorziening egalisatie riolering | -778.508 | ||
Netto kosten | -4.085.806 | ||
Toe te rekenen kosten: | |||
Overhead incl. (omslag)rente | -478.099 | ||
BTW | -450.173 | ||
Totale kosten | -5.014.078 | ||
Eigenaar | Gebruiker | ||
49% | 51% | ||
Totale kosten gesplitst | -5.014.078 | -2.452.248 | -2.561.830 |
Opbrengst heffingen | 5.014.078 | 2.452.248 | 2.561.830 |
Dekking | 100% | 100% | 100% |
Rioolaansluitrecht
De kosten voor het maken van een rioolaansluiting zijn afhankelijk van onder andere de diameter, de lengte van de leiding en of het onder vrijverval of via drukriolering kan worden geloosd. Deze kosten worden volgens een vaste verrekening (verordening rioolaansluitrecht) doorberekend aan de aanvrager van de aansluiting. Voor de begroting 2025 wordt gerekend met een verhoging van de tarieven uit 2024 met 1,7%. De tarieven mogen maximaal kostendekkend zijn, maar zijn dat nu niet. Dit wordt veroorzaakt door onder andere de BTW. De definitieve tarieven voor het belastingjaar 2025 worden in de raadsvergadering van december 2024 vastgesteld.
2024 | 2025 | % | |
Aansluiting op gemengd stelsel onder vrijverval (diameter maximaal 125 mm en max. lengte 6 meter). | 713,54 | 725,67 | 1,7% |
Aansluiting op gescheiden stelsel onder vrijverval (diameter maximaal 125 mm en max. lengte 6 meter). | 1075,07 | 1093,35 | 1,7% |
Aansluiting op drukriolering ten tijde van aanleg gemeentelijk riool ter plaatse | 8557,70 | 8703,18 | 1,7% |
De genoemde bedragen worden verhoogd met het openbreken en herstellen van bovenliggende verharding: | 0,00 | ||
Tegelbestrating per m² | 61,28 | 62,32 | 1,7% |
Klinkerbestrating per m² | 60,15 | 61,17 | 1,7% |
Asfaltverharding per m² | 345,98 | 351,86 | 1,7% |
Berekening kostendekkendheid rioolaansluitrecht | Bedragen x € 1,- |
---|---|
Kosten incl. (omslag)rente | -39.322 |
Inkomsten excl.heffingen | 0 |
Netto kosten | -39.322 |
Toe te rekenen kosten: | |
Overhead incl. (omslag)rente | 0 |
BTW | -8.258 |
Totale kosten | -47.580 |
Opbrengst heffingen | 36.223 |
Dekking | 76% |
Leges
Leges zijn verschuldigd voor verstrekte diensten en worden geheven om de verschillende taken te bekostigen. Bijvoorbeeld het in behandeling nemen van een aanvraag voor een paspoort of rijbewijs. Ook zijn er leges verschuldigd voor het in behandeling nemen van een omgevingsvergunning, een evenementenvergunning of een drank- en horecavergunning.
De opbrengsten uit de heffing van leges worden gebruikt om de kwaliteit van de verstrekking te waarborgen en om personeels-, huisvesting- en materiaalkosten te dekken. De opbrengst uit de leges mag de totale kosten niet overtreffen.
Per hoofdstuk/titel van de legesverordening worden de lasten (directe lasten + overhead + btw) en de totale inkomsten weergegeven. Ook de mate van kostendekkendheid (in %) is opgenomen.
Leges verordening (x € 1 ) | Lasten taakvelden | Overhead | Totale lasten | Andere inkomsten | Leges | Totale baten | Kosten-dekkendheid |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Titel 1 Algemene dienstverlening | |||||||
1.1 Burgerlijke Stand | 178.061 | 129.699 | 307.761 | 0 | 47.036 | 47.036 | 15% |
1.2 Reisdocumenten en | 645.487 | 228.915 | 874.401 | 0 | 710.167 | 710.167 | 81% |
1.3 Rijbewijzen | 164.515 | 103.987 | 268.502 | 0 | 138.754 | 138.754 | 52% |
1.4 GBA | 210.529 | 176.494 | 387.022 | 0 | 15.943 | 15.943 | 4% |
1.5 Naturalisatie | 87.953 | 23.796 | 111.749 | 0 | 38.703 | 38.703 | 35% |
1.6 Wet bescherming persoonsgegevens | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
1.7 Bestuursstukken | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
1.8 Vastgoedinformatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
1.9 Overige publiekszaken | 112.888 | 73.147 | 186.036 | 0 | 15.332 | 15.332 | 8% |
1.10 Reproductiekosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
1.11 Huisvestingswet | Gratis | Gratis | Gratis | Gratis | Gratis | Gratis | n.v.t. |
1.12 Leegstandwet | Gratis | Gratis | Gratis | Gratis | Gratis | Gratis | n.v.t. |
1.13 Gemeentegarantie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
1.14 Winkeltijdenwet | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
1.15 Kansspelen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
1.16 Telecommunicatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
1.17 Verkeer en vervoer | 1.509 | 1.446 | 2.955 | 0 | 1.712 | 1.712 | 58% |
1.18 Diversen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning | |||||||
2.2 Vooroverleg/beoordelen concept omgevingsvergunningaanvraag | 141.250 | 99.802 | 241.051 | 0 | 32.009 | 32.009 | 13% |
2.3-2.6 Omgevingsvergunning | 507.599 | 455.618 | 963.218 | 0 | 1.000.791 | 1.000.791 | 104% |
2.7 Wijziging omgevings-vergunning agv wijziging project | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
2.8 Bestemmings-wijzigingen zonder activiteiten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn | |||||||
3.1 Horeca | 81.678 | 82.019 | 163.697 | 0 | 15.907 | 15.907 | 10% |
3.2 Evenementen | 90.770 | 87.859 | 178.629 | 0 | 7.790 | 7.790 | 4% |
3.3 (Markt) Standplaatsen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
3.4 Huisvestingswet | gratis | gratis | gratis | gratis | gratis | gratis | gratis |
3.5 Sexbedrijven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
3.6 Open vuur | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
3.7 Brandbeveiliging | 12.829 | 12.411 | 25.240 | 0 | 9.657 | 9.657 | 38% |
3.8 Muziekvergunning | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
3.9 Kinderopvang | 5.031 | 706 | 5.737 | 0 | 4.414 | 4.414 | 77% |
3.10 Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
TOTAAL | 2.240.099 | 1.475.900 | 3.715.998 | 0 | 2.038.215 | 2.038.215 | 55% |
Kruissubsidiëring vindt plaats binnen en tussen de diverse titels. Een verwacht overschot bij de ene activiteit wordt gebruikt voor de dekking van een verwacht tekort bij een andere activiteit/Een overdekking binnen de ene groep diensten wordt gebruikt voor onderdekking van een andere groep diensten.
Marktgelden
Elke standplaatshouder op de markt dient jaarlijks marktgeld te betalen. Hiervoor worden onder meer de kramen, stroom, schoonmaak en verkeersmaatregelen gerealiseerd, alsmede de inzet van de marktmeester. De hoogte van het marktgeld wordt berekend aan de hand van strekkende meters van de kramen. Het marktgeld wordt verhoogd als er stroom wordt afgenomen, afhankelijk van de capaciteit van de aansluiting. Uitgangspunt is dat de tarieven in 2024 stijgen met het inflatiepercentage van 2,2%. De definitieve tarieven voor het belastingjaar 2025 worden in de raadsvergadering van december 2024 vastgesteld.
Havengelden
Elk schip dat de industriehaven van Wanssum aandoet (liggen of laden/lossen) is havengeld verschuldigd. De hoogte van dit havengeld is afhankelijk van de omvang van het schip (tonnen laadvermogen of aantal standaard containers). Dit is vastgelegd in de havengeldverordening. Deze verordening wordt elk jaar geactualiseerd.
Met de opbrengst van het havengeld worden de voorzieningen in de haven beheerd en onderhouden. De tarieven mogen maximaal kostendekkend zijn, maar uit concurrentie overwegingen zijn ze dat nu niet. Om het tekort te dekken wordt gebruik gemaakt van de voorziening egalisatie industriehaven.
In het onlangs vastgestelde havenbeheerplan wordt voor de periode 2022-2025 een verhoging van de havengelden voorzien van 2%. In de raadsvergadering van december 2024 worden de definitieve tarieven voor 2025 vastgesteld.
Berekening kostendekkendheid havengelden | Bedragen x € 1,- |
---|---|
Kosten incl. (omslag)rente | -360.594 |
Inkomsten excl.heffingen | 0 |
Mutatie voorziening egalisatie industriehaven | 0 |
Netto kosten | -360.594 |
Toe te rekenen kosten: | |
Overhead incl. (omslag)rente | -30.980 |
BTW | 0 |
Totale kosten | -391.574 |
Opbrengst heffingen | 221.609 |
Dekking | 57% |
Lijkbezorgingsrechten
Venray heeft één gemeentelijke begraafplaats: Boschhuizen. Voor het gebruik van deze begraafplaats worden begraafrechten geheven. Er zijn verschillende tarieven. Zo betaalt men bijvoorbeeld voor het recht op een eigen graf voor een bepaalde periode, het bijzetten van urnen en asbussen of het verstrooien van as. In Venray zijn de legestarieven voor de kosten van begraven in 2020 onderzocht en kostendekkend gemaakt met ingang van 1-1-2021. Vanwege specifieke regelgeving en omstandigheden is de totale exploitatie van de begraafplaats niet kostendekkend. Uitgangspunt is dat de tarieven in 2025 stijgen met het inflatiepercentage van 2,2%. De definitieve tarieven voor het belastingjaar 2025 worden in de raadsvergadering van december 2024 vastgesteld.
Beleid/uitgangspunten algemene begraafplaats
Sinds 1972 heeft Venray een algemene begraafplaats. In 1973 en 1974 zijn hier de graven van de Petrus Banden Kerk (katholieke begraafplaats) naar over gebracht. Dit is het begin geweest van de algemene begraafplaats. De graven van de kerk zijn geplaatst in het zogenaamde vak O. Dit vak heeft een aparte status binnen de begraafplaats. Het college van burgemeester en wethouders heeft op 26 juni 2018 de notitie ontwikkeling vak O Begraafplaats Boschhuizen vastgesteld. In deze notitie is besloten om vanaf 26 juni 2018 geen leges meer te heffen over de bestaande graven in vak O. Ook is besloten dat er geen (bij)begravingen, dan wel (bij)plaatsingen van urnen worden toegestaan.
Leges verordening (x € 1 ) | Lasten taakvelden | Overhead | Totale lasten | Andere inkomsten | Leges | Totale baten | Kosten-dekkendheid |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Begraafplaatsen | € 187.266 | € 11.064 | € 198.330 | € - | € 16.518 | € 16.518 | 8% |
4b. Algemene belastingen
Onroerendezaakbelastingen (OZB)
Iedere eigenaar van een onroerende zaak, zoals een woning of niet-woning is belastingplichtig in het kader van de OZB. Een gebruiker van een onroerende zaak zijnde niet-woning is ook belastingplichtig in het kader van de OZB. Dit met uitzondering van het woondeel van een niet-woning. De definitieve tarieven OZB voor het belastingjaar 2025 worden in de raadsvergadering van december 2024 vastgesteld.
lnflatiecorrectie OZB
In het coalitieakkoord 2022-2026 is vastgelegd dat als uitgangspunt voor de OZB de jaarlijkse inflatiecorrectie wordt gekozen. In de begroting 2025 tot en met 2028 is het inflatiepercentage toegepast zoals vermeld in tabel van de bijlage 2, hoofdstuk 2.1. van de kadernota. In de begroting 2024 – 2028 is voor 2024 een inflatiepercentage van 3,90% opgenomen. Voor de begroting 2025 hanteren we 2,20%voor de jaren 2025 t/m 2028.
Voorlopige belastingdruk 2025 (=OZB+afval+riool)
Op basis van de geldende uitgangspunten bedraagt de voorlopige gemiddelde lastendruk (voor een huishouden van twee of meer personen, die eigenaar en gebruiker zijn van een woning) voor 2025 € 900,49 Dit betekent dat de lastendruk 2025 (=OZB+afval+riool) stijgt ten op van 2024 met 2,7%.
2024 (verwachte waarde oktober 2023) | 2024 (waarde per juni 2024) | 2025 (geprognotiseerde waarde) | % | |
WOZ-waarde [1] | € 315.092,00 | € 318.458,99 | € 332.152,73 | 4,3% |
OZB [2] | € 364,25 | € 366,55 | € 374,61 | 2,2% |
Rioolheffing [3] | € 253,84 | € 253,84 | € 260,76 | 2,7% |
Afvalstoffenheffing [4] | € 256,72 | € 256,72 | € 265,12 | 3,3% |
Totale belastingdruk | € 874,81 | € 877,11 | € 900,49 | 2,7% |
[1] De prognose is dat de gemiddelde WOZ-waarde van de woningen met ongeveer 4,3% daalt. De herwaardering 2025, naar de waardepeildatum 1 januari 2024 wordt in januari 2025 geheel afgerond. | ||||
[2] De WOZ-waarden worden d.m.v. een WOZ-beschikking begin 2025 definitief bekendgemaakt. | ||||
[3] Uitgangspunt is een meerpersoonshuishouden en het pand is niet afgekoppeld van het gemeentelijk rioleringsstelsel. | ||||
[4] Voor 2025 en 2024 is uitgegaan van een vast tarief vermeerderd met 4 containers 140 liter restafval |
(Water)verblijfsbelasting
Belast is een overnachting in vakantieonderkomens, mobiele kampeeronderkomens, niet-beroeps-matig verhuurde ruimten, vaste standplaatsen en logiesverblijven. De aanslag verblijfsbelasting wordt opgelegd aan de hotelier, pensionhouder, campinghouder etc., maar ook op locaties waar buitenlandse werknemers verblijven. De toeristen zelf ontvangen geen aanslag, maar zien het bedrag meestal wel op de rekening.
De stijging van het tarief wordt pas doorgevoerd, zodra het tarief afgerond kan worden op 5 cent. Uit onderstaande tabel blijkt dat het tarief voor de verblijfsbelasting 2025 wordt verhoogd naar een bedrag van € 1,40.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
inflatiepercentage | 2,20% | 2,20% | 2,20% | 2,20% | |
berekend tarief | 1,38 | 1,41 | 1,44 | 1,47 | 1,51 |
werkelijk tarief | 1,35 | 1,40 | 1,40 | 1,45 | 1,50 |
Parkeerbelasting
Parkeerbelastingen geldt voor de afgesloten terreinen Blekersveld, Raadhuisstraat en de parkeergarage. Dit in de vorm van parkeergelden en abonnementen. Daarnaast zijn in bepaalde straten ontheffingen blauwe zone en parkeervergunningen mogelijk. Voorgesteld wordt om de tarieven te handhaven. De definitieve tarieven voor het belastingjaar 2025 worden in de raadsvergadering van december 2024 voor vaststelling aangeboden.
Reclamebelasting
De reclamebelasting is van toepassing binnen het centrumgebied van de gemeente Venray. De belasting wordt geheven ter zake van openbare aankondigingen (reclame-uitingen) zichtbaar vanaf de openbare weg. De gemeente int deze belasting en maakt deze vervolgens onder inhouding van de inningskosten ad € 4.000 over naar de ondernemersvereniging Venray Centraal.
Naar verwachting zullen de tarieven na 2025 geïndexeerd gaan worden. De definitieve vaststelling van deze tarieven vindt plaats tijdens de najaarsvergadering van de Ondernemersvereniging Venray Centraal.
Bedragen x €1 | 2024 | 2025 |
---|---|---|
voor een reclameobject met een oppervlakte tot 0,5 m²: | 475 | 475 |
voor een reclameobject met een oppervlakte van 0,5 m² tot 2,5 m²: | 600 | 600 |
voor een reclameobject met een oppervlakte van 2,5 m² tot 5 m²: | 675 | 675 |
voor een reclameobject met een oppervlakte van 5 m² tot 10 m²: | 750 | 750 |
voor een reclameobject met een oppervlakte vanaf 10 m²: | 825 | 825 |
BIZ-Smakterheide
OOp grond van de Bedrijven–Investerings-Zones (BIZ) is het mogelijk om binnen een nader af te bakenen gebied (zoals een bedrijventerrein) alle ondernemers gezamenlijk mee te laten betalen aan de kwaliteitsverbetering van de bedrijfsomgeving. Daarbij gaat het dan om activiteiten gericht op het bevorderen van de veiligheid en ruimtelijke kwaliteit binnen het betreffend gebied. Hiermee wordt het “freeriders” gedrag voorkomen. De gemeente int de jaarlijkse bijdragen en betaalt deze, onder inhouding van de inningskosten ad € 3.500, uit aan de Ondernemersvereniging Smakterheide.
Naar verwachting zullen de tarieven de komende jaren gelijk blijven. De definitieve vaststelling van deze tarieven vindt plaats tijdens de najaarsvergadering van de ondernemersvereniging Smakterheide (BIZ).
Bedragen x €1 | 2024 | 2025 |
---|---|---|
WOZ-waarde lager dan € 250.000 | 250 | 250 |
WOZ-waarde vanaf € 250.000 en lager dan € 1.000.000 | 500 | 500 |
WOZ-waarde vanaf € 1.000.000 en lager dan € 5.000.000 | 1000 | 1000 |
WOZ-waarde vanaf € 5.000.000 | 1500 | 1500 |