Doel
Het in stand houden en beheren van het gemeentelijke vastgoed. Het vastgoedbeheer van gebouwen valt onder uitvoering van team vastgoedbeheer en heeft betrekking op het (bouw- en installatietechnisch) in standhouden, in werking hebben en beheren van gemeentelijke gebouwen, accommodaties en kunstwerken die in eigendom zijn.
Beleidskader
Vastgoedcontractenbeheer
Afspraken met betrekking tot het gebruik, onderhoud en beheer van gemeentelijk vastgoed is vastgelegd in overeenkomsten en zijn daarmee kort of langdurig belegd. Vastgoedbeheer beheert deze huur- exploitatiecontracten en anticipeert daarbij op maatschappelijke ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op het beheer en exploitatie en vastgoedportefeuille.
Beleidskader buitensport & jeugdaccommodaties
Met de inwerkingtreding van het accommodatiebeleid buitensport en jeugd zijn per 1 januari 2024 nieuwe overeenkomsten gesloten met alle beheerstichtingen en/of verenigingen omtrent de instandhouding en exploitatie van de sportparken. De vergoedingen welke hiertoe worden verstrekt zijn herijkt op basis van nieuw opgestelde onderhoudsinzichten per sportpark en onderdeel gemaakt van de overeenkomsten.
Exploitatie en beheer van gebouwen door de gemeente
De meeste vastgoedobjecten zijn verhuurd aan verenigingen of stichtingen. De gemeente heeft echter ook gebouwen in eigen beheer, zoals het gemeentehuis en het gebouw Jerusalem. Het gebouw Jerusalem is nu enige jaren in beheer van de gemeente zelf. De Gemeente beschikt over meerjarenonderhoudsplannen (looptijd 2020-2029) voor de vastgoedobjecten welke in eigendom zijn. In 2024 zijn deze Meerjarenonderhoudsplannen geactualiseerd. Dit geeft een actueel inzicht in de ingestelde financiële voorzieningen welke zijn aangelegd om deze onderhoudsactiviteiten te bekostigen. Deze plannen en voorzieningen zijn ingesteld t/m 2029. Ook zijn er voor gebouwen, waar de instandhoudingsopgave bij de gebruiker of vereniging is neergelegd via de huurovereenkomst, meerjarenonderhoudsplannen aanwezig. Deze dienen ter ondersteuning voor het volgen van het onderhoud door de gebruikende stichting of vereniging. Anderzijds worden deze inzichten gebruikt om de hoogte van de verzelfstandigings-/exploitatievergoeding te kunnen berekenen.
Leegstand
Voor een aantal gebouwen wordt gedeeltelijke of algehele leegstand voorzien. Ten tijde van het begrotingsproces voor 2025 kan er nog geen exact inzicht worden gegeven in de (duur van de) leegstand binnen objecten. Objecten welke in 2025 geheel of gedeeltelijke leegstand zullen kennen, zijn o.a. Toverbal, voormalige Bibliotheek. Deze leegstand is afhankelijk van nieuwe ontwikkelvisies voor deze locaties.
Verduurzaming gebouwen
De gemeente onderneemt acties in verduurzaming van de gebouwen die zij zelf beheert. Daarnaast ontplooien beheerders/gebruikers van gemeentelijk vastgoed (die zijn geprivatiseerd) ook acties in verduurzaming (bijv. middels aanschaf zonnepanelen, aanbrengen ledverlichting) of door toepassing van duurzame materialen die minder milieu belastend zijn, minder onderhoud behoeven en/of ook nog eens langer meegaan. Voor een aantal gebouwen zijn zgn. duurzame maatwerkadviezen opgesteld als aanvulling op de bestaande onderhoudsplannen. Hierin is voor die gebouwen beschreven wat er nodig is om deze panden eerst te laten voldoen aan energielabel C en vervolgens aan energielabel A. Momenteel worden deze inzichten gebruikt en toegepast bij vervangingsinvesteringen binnen gebouwen welke langdurig in gebruik zijn vergeven of verhuurd. Afhankelijk van beleidsdoelstellingen en de kwaliteit van een aantal objecten lijkt het niet meer zinvol om over te gaan tot verduurzaming. Hier lijkt afstoten of herontwikkeling van het vastgoed een logischere keuze.
Verduurzaming schoolgebouwen
Het beheer en exploitatie van schoolgebouwen ligt bij de schoolbesturen. In het Integraal HuisvestingsPlan voor schoolgebouwen 2019-2039 is duurzaamheid benoemd als 1 van de 5 bouwstenen. Het IHP streeft, bij nieuwbouw, naar het realiseren van energie neutrale gebouwen. Het IHP is in 2024 geactualiseerd.
Bijzonderheden
Financiële consequenties
Voor de uitvoering van het onderhoud in onderhoud gebouwen zijn in 2025 de volgende bedragen geraamd:
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Lasten gebouwen in eigen beheer | ||||
Gemeentehuis | 376 | 548 | 641 | 575 |
Sport- welzijn en overige gebouwen | 808 | 629 | 648 | 725 |
1.184 | 1.177 | 1.289 | 1.300 | |
Lasten gebouwen in beheer van derden | ||||
Onderwijs | 1.000 | 802 | 846 | 842 |
Binnensport | 1.997 | 1.524 | 1.202 | 1.231 |
Zwemmen | 314 | 321 | 328 | 336 |
Buitensport | 1.166 | 1.191 | 1.217 | 1.243 |
Musea / monumenten | 22 | 22 | 23 | 23 |
Parkeren | 351 | 358 | 366 | 374 |
Wijk- en dorpscentra | 130 | 133 | 136 | 139 |
Sociaal-cultureel werk | 202 | 206 | 211 | 216 |
5.182 | 4.558 | 4.330 | 4.403 |