In de onderstaande tabel zijn alle actiepunten voor de komende jaren, zoals die voortvloeien uit de bovenstaande activiteiten, opgenomen. Elke activiteit is nader toegelicht en is aangegeven in welk jaar dit wordt opgepakt.
Activiteit uit het collegeprogramma 2022 - 2026 | Gereed in | Toelichting |
---|---|---|
Mobiliteit | ||
Actualiseren parkeerbeleid en parkeernormennota | 2025 | Het overkoepelende gemeentelijk parkeerbeleidsplan 2011-2020 is verlopen. Wegens het huidige voldoende functionerend parkeerregime en dat er geen nadelige effecten optreden (het eerdere beleidsplan blijft vigerend) is dit (nog) niet opgepakt. Daarnaast is de beleidsnota parkeernormen gedateerd (2013). Deze moet geüpdatet worden. Nieuwe parkeernormen, normen voor fietsparkeren en een duidelijke werkwijze zijn hierin van belang. Doel is meer maatwerk, met aandacht voor innovatieve oplossingen waarbij bv. beter ingespeeld kan worden op onderwerpen zoals meer ruimte voor woningbouwinitiatieven. De focus ligt zodoende op de actualisatie van de beleidsnota parkeernormen, waarbij de planning is deze in het 4de kwartaal 2024 af te ronden. Besluitvorming wordt verwacht in Q1 2025. |
Investeren in voldoende oplaadpunten voor vervoersmiddelen, zoals auto, scootmobiel en fiets | Continu | Inwoners en werknemers uit Venray hebben de mogelijkheid om een laadpaal aan te vragen als niet op eigen terrein geladen kan worden en er nog geen openbare laadpaal in de nabije omgeving is. De afgelopen jaren zijn er daarnaast proactief laadpalen in de openbare ruimte geplaatst. Op deze manier ontstaat een dekkend netwerk van laadpalen. Daarbij zijn we voorbereid op de toekomst. De provincies Noord-Brabant en Limburg zijn inmiddels een aanbesteding gestart voor een de tweede collectieve aanpak voor de komende jaren (2024-2028). Gemeente Venray heeft eind 2023 besloten hieraan deel te nemen. Dit biedt de zekerheid dat de komende jaren openbare laadpalen bijgeplaatst worden. Of het logisch/noodzakelijk is om voor overige modaliteiten openbare laadvoorzieningen te realiseren, wordt in de gaten gehouden. Op dit moment blijkt dit nog niet het geval te zijn. Uitsluitend in de nieuwe inpandige fietsenstalling (centrum) komen enkele mogelijkheden voor het opladen van de fiets. |
Upgraden van de stationsomgeving met aandacht van duurzaam voor- en natransport | 2025 | Het ontwerp voor de herinrichting van de stationsomgeving is - na uitgebreide verkenning en voorbespreking met de spoorse partijen - aangepast en in het kader van een formele review aan NS, ProRail en Arriva voorgelegd. Er is nog een aantal punten dat bij de technische uitwerking aandacht behoeft, maar het definitief ontwerp kan nu worden afgerond en vastgesteld. Op basis van de geactualiseerde kostenramingen past de realisatie van het project binnen de bestaande financiële kaders. In juli ontvangen we antwoord van de provincie Limburg over de aanpassing van de eerder verleende subsidiebeschikking. Vanwege de (noodgedwongen) wijzigingen in het ontwerp komt dit niet meer geheel overeen met het ontwerp waarop de beschikking is afgegeven. Bovendien is een verlenging van de looptijd van de subsidie nodig in verband met de vertraging die is opgetreden. |
Opstellen en uitvoeren van een programma met gedragscampagnes voor een veilige deelname aan het verkeer | Continu | Onderdeel van de risicogestuurde aanpak van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid is het aan de slag gaan met gedragscampagnes bij risicogroepen en risicogedragingen. Het opstellen van gedragscampagnes wordt daarom meegenomen bij het opstellen van het uitvoeringsprogramma Strategisch Plan Verkeersveiligheid. Met het project 'Veilig op Weg' en samenwerking met vrijwilligersorganisatie 'Smile Venray' wordt er al gewerkt aan campagnes om de verkeersveiligheid te vergroten. Dit is een continue proces. Daarnaast is het grotendeels afhankelijk van de vraag vanuit de omgeving (burgers etc.) en actuele zaken die spelen. |
Aanpakken van onveilige verkeerssituaties door risico gestuurd te werken | Continu | We kiezen voor een ‘risicogestuurd’ verkeersveiligheidsbeleid: Een proactieve aanpak om ongevallen te voorkomen door de belangrijkste risico’s in het verkeerssysteem aan te pakken. Bij risicogestuurd beleid kijken we naar specifieke risicofactoren – wegkenmerken, omstandigheden of gedragingen – die de kans op gevaarlijke verkeerssituaties kunnen vergroten. Op basis daarvan kunnen we de beleidscyclus ook op lokaal en regionaal niveau nog meer gestructureerd vormgeven. Er zijn investeringsimpulsen gekoppeld aan deze aanpak. Door middel van deze gelden zijn we concreet aan de slag met het verkeersveiliger maken van wegen binnen onze gemeente. Helaas is er nu nog alleen subsidie beschikbaar voor inframaatregelen. Binnen Trendsportal gaan we echter aan de slag met het thema drugs en alcoholgebruik in het verkeer. Een van de risicogedragingen die de kans op een ongeval vergroten. |
Investeren in duurzame mobiliteit | Continu | We investeren op verschillende manieren in duurzame mobiliteit. Onder andere: uitrol van laadpalen, aanleg fietsinfra, projecten schoolomgevingen (inrichting 'schoolstraat' en project lekker anders dag) en de werkgeversaanpak. Bij woningbouwprojecten onderzoeken we of er mogelijkheden zijn voor deelmobiliteit. In het nieuw op te stellen parkeerbeleid gaan we hier ook mee aan. De dominantie van de auto wordt kritisch bekeken. Voorrang voor actieve mobiliteit (lopen en fietsen) wordt als uitgangspunt genomen bij de nieuwe mobiliteitsvisie. Dit is een continu proces. |
Infrastructuur | ||
Vorm, inhoud en uitvoering geven aan de Gebiedsagenda Via Venray en het Infraplan Via Venray | 2025 | In 2022 is verder vorm gegeven aan de projecten 'N270 fase 1' en 'Oostverbinding'. Voor wat betreft het project N270 fase 1 is de realisatieovereenkomst ondertekend en is gestart met de contractvoorbereiding om te komen tot een aanbesteding. Ook is de benodigde grondverwerving opgestart. Door de stijgende kosten zijn keuzes gemaakt om de aanleg van de diverse deelprojecten te faseren. Daarmee kan het voornaamste knooppunt nabij de A73 snel worden aanbesteed. Uitvoering daarvan zal in Q2 2024 starten. Ook zal een heranalyse plaatsvinden van het knooppunt van de N270 met de Leunseweg en De Brier, gezien ontwikkelingen ter plaatse (ziekenhuis, woningen) en nieuwe verkeerscijfers). Na de zomer van 2024 volgt duidelijkheid over de benodigde maatregelen. |
Uitbreiden van de 30kmh zones (erftoegangswegen), inclusief introductie Gebiedsontsluitingsweg-30 (GOW-30). | Continu | De wijk Vlakwater kent voor het grootste deel nog een maximum snelheid van 50km/u. In Q1 van 2024 wordt de snelheid in een deel van de wijk teruggebracht naar 30km/u. |
Realiseren van fysieke aanpassingen t.b.v. verkeersveiligheid bij schoolomgevingen | 2025 | Het realiseren van fysieke aanpassingen voor de verkeersveiligheid bij schoolomgevingen is gekoppeld aan de actualisatie van de 'aanpak veilige schoolomgevingen (april 2024)'. Er wordt een inventarisatie per schoolomgeving uitgevoerd op mogelijke knel-/ en verbeterpunten. Afhankelijk van o.a. de rondgang bij scholen wordt bekeken of, en zo ja welke, fysieke maatregelen nog nodig zijn. De planning (inventarisatie/ toets schoolomgevingen) is opgenomen in de 'aanpak veilige schoolomgevingen (april 2024)' en heeft een looptijd t/m 2025. |
Investeren in goede fietsverbindingen, fietsstraten en doorfietsroutes met bijbehorende voorzieningen, inclusief actief inzetten op grondverwerving waar nodig | Continu | In 2023 is de fietsstraat Overloonseweg geopend. Langs de Stationsweg worden vrijliggende fietspaden aangelegd (afronding project 2024). Realisatie overdekte fietsenstalling centrum Venray is in voorbereiding. |