Programma 4 BESTUREN

Deelprogramma 4.2 DIENSTVERLENING EN BEDRIJFSVOERING

In de onderstaande tabel zijn alle actiepunten voor de komende jaren, zoals die voortvloeien uit de bovenstaande activiteiten, opgenomen. Elke activiteit is nader toegelicht en is aangegeven in welk jaar dit wordt opgepakt.

Activiteit uit het collegeprogramma 2022 - 2026

Gereed in

Toelichting

Dienstverlening

Duiden en inrichten van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer

2025

Op 1-1-2025 treedt de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) in werking. Voor burgers en bedrijven moet het mogelijk zijn alle berichten van officiële aard digitaal aan de gemeente te versturen.
In 2023 is onderzoek uitgevoerd naar de impact van de Wmebv op de gemeente Venray. Hierbij is gekeken in hoeverre de gemeente Venray reeds voldoet aan de Wmebv en welke stappen en nog genomen moeten worden. 2024 Staat in het teken van de implementatie. Alle berichten van officiële aard die aan de gemeente verstuurd worden, moeten digitaal kunnen binnenkomen.

Implementeren fase 1 visie doorontwikkeling op dienstverlening

2025

In 2023 is een gezamenlijke visie op dienstverlening opgesteld door de gemeenten Venray en Horst aan de Maas gezamenlijk (opgave uit collegeprogramma 2022-2026). De visie uit 2023 richt zich vooral op de directe dienstverlening vanuit het team Burgerzaken. Dienstverlening is echter van ons allemaal. Ook vanuit andere teams is er behoefte aan een koers voor de ontwikkeling van onze dienstverlening: wat voor soort dienstverlener willen wij zijn als gehele organisatie? Met name vanuit de digitale transformatie is op dit moment behoefte aan een dergelijke visie omdat dit bepalend is voor onder meer de prioritering en de inrichting van systemen en processen. In de tweede helft van 2024 wordt dit verder opgepakt. Er ligt in concept een opdracht A4 klaar.

Duiden en inrichten van de Wet open overheid

2030

De Wet open overheid (Woo) verplicht overheden om open te zijn: handelingen en besluiten moeten transparant en te reconstrueren zijn.
Daarvoor moet informatie vindbaar zijn, zonder twijfels over juistheid of echtheid. Daarnaast moet deze worden verstrekt binnen wettelijke kaders en termijnen.
We moeten burgers en organisaties na verzoeken EN proactief inzicht geven in het handelen en de besluiten van ons als gemeente.

In 2023 is het speelveld bepaald omtrent de Wet open overheid. Dit speelveld reikt verder dan alleen de actieve openbaarmaking van 11 informatie categorieën, maar richt zich ook op de reactieve openbaarmaking (Woo verzoeken). Op basis van dit speelveld en eerder besproken ambitieniveau transparantie is een Project aanpak Woo opgesteld dat in 2024 is gestart.
Binnen dit "paraplu traject" zijn meerdere deelprojecten opgesteld welke samenhangen met elkaar.
In 2025 werken we verder aan de actieve openbaarmaking van de resterende informatie categorieën. Daarnaast richten we ons op het gecoördineerd en eenduidig afhandelen van Woo-verzoeken.

Organisatie

Verder doorontwikkelen van sturing en beheersing (control) binnen de gemeentelijke organisatie

Continu

De doorontwikkeling van control heeft continu onze aandacht. Een verdere uitwerking van onze visie op control en de leidende principes zijn uitgewerkt. De richting/sturing van de organisatie pakken we op vanuit de verschillende opdrachten en speerpunten uit het collegeprogramma. Daarbij is, naast bedrijfsvoerings-technische aspecten (procesoptimalisatie), aandacht voor de inventarisatie van risico's en het nemen van beheersmaatregelen. De implementatie van het nieuwe risicobeleid is in 2024 opgepakt en zal in 2025 een verder vervolg krijgen. Daarbij hebben we ook aandacht voor het benutten van kansen en het verder verbeteren van onze processen.
We hanteren de "organisatie-ontwikkel-cyclus" om op de diverse thema’s en opdrachten te werken aan onze organisatie, met als doel om beter in control te komen en te blijven en uiteindelijk onze resultaten te behalen. Middels de methodiek van ‘programmeren en prioriteren’ vindt reguliere monitoring plaats in de voortgang van de speerpunten: deze methodiek zullen we in 2025 verder optimaliseren. Kortom: voor de resterende periode van het collegeprogramma nog voldoende ontwikkelingen en kansen om deze doorontwikkeling in control verder handen en voeten te geven.

Samenwerking bedrijfsvoering Horst aan de Maas en Venray

Continu

In het collegeprogramma is de samenwerking met gemeente Horst aan de Maas op het gebied van bedrijfsvoering benoemd als kans op het gebied van strategisch personeelsmanagement, en een kans om efficiënter te werken en van elkaar te leren.
In 2025 ligt de focus op het verder harmoniseren, synchroniseren en waar mogelijk en wenselijk integreren van systemen, processen en werkwijzen voor de teams Informatievoorziening, Hrm en Financiën.

Digitale transformatie

Continu

Met de digitale transformatie zijn we inwoners en bedrijven beter van dienst, benutten we digitale kansen, verwachtingen én de noodzaak van de toenemende digitalisering. Het is een continue verandering van de hele organisatie, gedreven en ondersteund door het toenemende gebruik van digitale technologieën. Met de digitale transformatie werken we aan vijf doelen:
- Excellente dienstverlening
- Open, transparant en veilig
- Ons werk optimaliseren
- Samen digitaal
- Digitale cultuur

Excellente dienstverlening, zodat we onze inwoners en bedrijven steeds beter van dienst zijn. Daarvoor realiseren we nieuwe tools. Bijvoorbeeld het vernieuwen van de telefonie centrale, voor een betere bereikbaarheid. Of het implementeren van een generiek zaaksysteem waarmee we aanvragen van klanten (bv subsidies of informatieverzoeken) efficiënter kunnen afhandelen.
Open transparant en veilig zijn. Bijna al het werk van de gemeente is digitaal. Met onze vijfjaarlijkse vervangingscyclus hebben we onze computersystemen extra goed beveiligd, zodat de kans op cyberaanvallen klein is. Open en transparant betekent dat we informatie (on)gevraagd openbaar maken. Stap voor stap maken we dit mogelijk. Samen met de collega’s werken we ook aan grip op informatie, zodat we snel de juiste informatie terugvinden.
We optimaliseren ons werk met innovaties. Een robot die WOZ bezwaren automatisch inboekt. Kunstmatige intelligentie die nieuwe bouwwerken signaleert op luchtfoto’s. Microsoft 365 waarmee we beter met elkaar kunnen samenwerken, altijd onze informatie beschikbaar en digitaal overleggen.
De samenleving is steeds meer gewend aan digitaal zaken doen. Van deze kracht maken we gebruik. In het sociaal domein regelen inwoners veel uitkeringszaken zelf en digitaal. Dat scheelt ons veel werk en is voor onze inwoners een stuk makkelijker. We zoeken naar een participatieplatform waarmee we makkelijk contact en samenwerking met onze inwoners kunnen vinden.
Wij als organisatie volgen de digitaal vaardige samenleving met onze digitale cultuur. Misschien wel ons belangrijkste doel. Zien en pakken we technologische kansen? Zijn we allemaal digitaal vakman binnen de gemeente? Zo gaan we anders werken en houden we tijd over voor echt belangrijke zaken. Namelijk onze inwoners en bedrijven. Onze digitale cultuur is het vliegwiel voor de vier andere doelen.
Met het project Innovatie in het Hart geven we vorm aan het verbeteren van onze digitale cultuur.

Op dit moment werken we aan onze volgende roadmap met projectactiviteiten waarmee we invulling geven aan de doelen van de digitale transformatie.

Inzetten op ontwikkelingen als digitalisering en datagedreven werken

Continu

Dit programma wordt samengevoegd met het programma 'Digitale Transformatie' als opvolging van het nieuwe Informatiebeleidsplan. De kern van het programma Digitale Transformatie is namelijk invulling geven aan de verdere digitalisering van de gemeentelijke dienstverlening en onderliggende bedrijfsprocessen en benodigde kennis- en vaardigheden.

Uitvoering project ‘Organisatie ontwikkeling’

Continu

Binnen deze opdracht is de afgelopen jaren gewerkt aan betere balans tussen flexibiliteit en zakelijkheid binnen onze organisatie. Aangezien de wereld om ons heen niet stilstaat (transformaties binnen de overheid, positie van de samenleving ten opzichte van de overheid, krapte op de arbeidsmarkt, digitale transformatie) is de opdracht voor organisatieontwikkeling in 2024 verder aangescherpt.  Het accent is daarbij tevens komen te liggen op het beter toerusten van de organisatie, om in de digitale netwerksamenleving effectief, efficiënt en veilig inwoners te bedienen met een menselijke maat. Hiertoe werd een aantal pijlers benoemd die verder worden uitgewerkt.

Strategisch Personeelsmanagement (SPM)

Continu

SPM is een van de deelopdrachten in het kader van de verdere doorontwikkeling van de organisatie. SPM gaat over de vraag is hoe we kwalitatief en kwantitatief voldoende personeel houden om nu én in de toekomst onze opgaves te kunnen realiseren. De komende jaren is gekozen voor twee speerpunten "aandacht voor het vinden, binden en boeien van medewerkers" en "ruimte voor ontwikkeling van medewerkers"
Deze zijn verder vormgegeven d.m.v. diverse deelopdrachten, te weten Medewerkerspeiling, Talentmanagement, Arbeidsmarkt communicatie, SPM op teamniveau en SPM kwantiteit.

Deze pagina is gebouwd op 11/22/2024 12:19:07 met de export van 11/22/2024 12:06:06