Bijlage 2. Totaaloverzicht MUIP
Programma 1 Leven
Leven | Omschrijving | Investering | Exploitatielasten | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |||
Omgeving | De Wijnberg | 185.940 | |||||||||
Omgeving | Netcongestie Nieuwbouw Focus Spectrum | 10.260 | 10.172 | 10.085 | |||||||
Omgeving | Noodlokalen De Kruudwis | 86.104 | |||||||||
Omgeving | Noodlokalen Focus-Spectrum | 30.462 | |||||||||
Omgeving | Subsidie accommodaties (accommodatiefonds) | 850.000 | 350.000 | ||||||||
Omgeving | Vaststelling van visie Bibliotheekwerk: tijdelijke projecten handhaven | 86.821 | |||||||||
Omgeving (projecten) | Bruikleenvoorziening Wmo ip2028 | 450.000 | |||||||||
Vangnet (projecten) | Coninxhof | 11.230.692 | |||||||||
Vangnet (projecten) | De Wijnberg | 4.893.158 | |||||||||
Vangnet (projecten) | Kruudwis | 6.927.456 | |||||||||
Vangnet (projecten) | Netcongestie Nieuwbouw Focus Spectrum | 270.000 | |||||||||
Totalen | 270.000 | 4.893.158 | 18.608.148 | 1.053.387 | 360.260 | 10.172 | 196.025 |
Leven | Naam | Omschrijving |
---|---|---|
Omgeving | De Wijnberg | IHP 2025-2039. |
Omgeving | Netcongestie Nieuwbouw Focus Spectrum | Zoals gesteld in het Integraal Huisvestingsplan Primair Onderwijs (IHP) is de ambitie uitgesproken om Energie Neutrale Gebouwen (ENG) te realiseren. In de uitwerking van het ontwerp is hier rekening mee gehouden en zullen er bijvoorbeeld zonnepanelen op het dak worden geplaatst. Helaas hebben ook scholen met de problematiek van de huidige netcongestie te maken. Er dienen aanvullende maatregelen te worden genomen zoals plaatsing van een accupakket om het pand ook in gebruik te kunnen nemen. |
Omgeving | Noodlokalen De Kruudwis | Op dit moment staan er noodlokalen bij basisschool De Kruudwis omdat deze school in het huidige gebouw te weinig ruimte hebben. In het IHP wordt gesproken over (ver)nieuwbouw van de Kruudwis. Deze plannen zijn nog niet concreet uitgewerkt. De gemeente moet de school blijven faciliteren in voldoende en adequate huisvesting. Dit betekent dat de huidige noodlokalen van De Kruudwis ook in 2025 bekostigd moeten worden. Op basis van het IHP is nu de inschatting niet voor 2026/2027. |
Omgeving | Noodlokalen Focus-Spectrum | Op dit moment staan er noodlokalen bij de scholen Focus en Spectrum omdat deze scholen in het huidige gebouw te weinig ruimte hebben. Er wordt hard gewerkt om de nieuwbouw van speciaal (basis) onderwijs Focus-Spectrum te realiseren. Totdat de nieuwe huisvesting gereed is, zal de gemeente deze school moeten faciliteren in voldoende en adequate huisvesting. Dit betekent dat de huidige noodlokalen van Focus-Spectrum ook in 2025 bekostigd moeten worden. |
Omgeving | Subsidie accommodaties (accommodatiefonds) | Er is een nieuw accommodatiebeleid vastgesteld. Bij de invoering daarvan is geconstateerd dat op onderdelen een achterstand is in het onderhoud en waarvoor verenigingen niet volledig kunnen worden aangesproken. Dit geldt voor de renovatie van de hockeyvelden, de atletiekaccommodatie, het gebouw van de Peelspeurders en het kunstgrasveld in Wanssum. Ook is een subsidieregeling accommodaties noodzakelijk (juridisch kader) om een bijdrage te kunnen verlenen in de renovatie op het moment dat de accommodatie niet in eigendom is van de gemeente. Een subsidieregling dient gekoppeld te worden aan een subsidieplafond. Het accommodatiefonds zou hiervoor kunnen dienen, echter er moeten wel voldoende middelen beschikbaar zijn om de komende 2 jaar deze achterstand te kunnen wegwerken. |
Omgeving | Vaststelling van visie Bibliotheekwerk: tijdelijke projecten handhaven | In 2026 zal naar verwachting de nieuwe bibliotheekwet worden ingevoerd. Deze wet zal op een aantal onderdelen wezenlijk veranderen, waardoor wij hebben besloten om de herijking van de bibliotheekvisie uit te stellen. Ook verwachten wij dat in 2025 duidelijkheid wordt gegeven over de financiering van het bibliotheekwerk. Het is goed dat een aantal projecten die nu met scholen en andere partijen zijn opgepakt, ook in 2025 op tijdelijke basis kunnen worden voortgezet. Voor de begroting 2026 zal uw raad bij het vaststellen van het nieuwe bibliotheekbeleid een besluit nemen over de structurele fianciering van het bibliotheekwerk. |
Omgeving (projecten) | Bruikleenvoorziening Wmo ip2028 | De gemeente is via de Wet maatschappelijke ondersteuning er verantwoordelijk voor dat mensen zich in huis en daarbuiten goed kunnen verplaatsen. Met als doel om langer thuis wonen en participeren in de samenleving mogelijk te maken. Een hulpmiddel kan hiervoor soms noodzakelijk zijn. |
Vangnet (projecten) | Coninxhof | IHP 2025-2039. |
Vangnet (projecten) | De Wijnberg | IHP 2025-2039. |
Vangnet (projecten) | Kruudwis | IHP 2025-2039. |
Vangnet (projecten) | Netcongestie Nieuwbouw Focus Spectrum | Zoals gesteld in het Integraal Huisvestingsplan Primair Onderwijs (IHP) is de ambitie uitgesproken om Energie Neutrale Gebouwen (ENG) te realiseren. In de uitwerking van het ontwerp is hier rekening mee gehouden en zullen er bijvoorbeeld zonnepanelen op het dak worden geplaatst. Helaas hebben ook scholen met de problematiek van de huidige netcongestie te maken. Er dienen aanvullende maatregelen te worden genomen zoals plaatsing van een accupakket om het pand ook in gebruik te kunnen nemen. |
Programma 2 Wonen
Wonen | Omschrijving | Investering | Exploitatielasten | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |||
Woningbouw | Integraal beleid Internationale werknemers 2024-2030 | 52.000 | 27.000 | 27.000 | |||||||
Woonomgeving | Uitvoering nieuw beleid niet benutte vergunningen (zowel bouwen als milieu) | 100.000 | |||||||||
Woonomgeving (projecten) | Speelvoorzieningen 2027 en 2028 | 319.000 | 325.000 | ||||||||
Totalen | 319.000 | 325.000 | 152.000 | 27.000 | 27.000 |
Wonen | Naam | Omschrijving |
---|---|---|
Woningbouw | Integraal beleid Internationale werknemers 2024-2030 | Op 12 december 2023 werd het beleid Internationale werknemers door de Raad vastgesteld inclusief een uitvoeringsagenda. In het Samenwerkingsakkoord 2022-2026 heeft de Raad het College gevraagd om met spoed een beleidslijn voor grootschalige huisvesting van arbeidsmigranten uit te werken inclusief (toe)zicht op huisvesting, registratie en kwaliteit van verblijf. Nu het voorstel is aangenomen is er afgesproken om voor 2025 t/m 2027 per jaar te bekijken of de inzet van extra capaciteit relevant blijft. Deze aanvraag voor extra formatie is bestemd voor registratie en inzicht (inschrijvingen / locaties) en voor accountmanagement. Dit beleid komt voort uit het collegeprogramma Samen maken we Venray 2022-2026 n.a.v. de oproep van de Raad in het Samenwerkingsakkoord 2022-2026. |
Woonomgeving | Uitvoering nieuw beleid niet benutte vergunningen (zowel bouwen als milieu) | Het opstellen van beleid op het intrekken van niet-benutte vergunningen (milieu en bouwen) is opgenomen in het collegeprogramma. Het daadwerkelijk uitvoeren van dit beleid vraagt extra inzet, naast de intrekkingen die nu al plaats vinden in het kader van diverse stoppersregelingen. Om ontwikkelingen in het landelijk gebied niet te frustreren zullen in eerste instantie die niet benutte milieuvergunningen worden opgepakt. |
Woonomgeving (projecten) | Speelvoorzieningen 2027 en 2028 | Het betreft het vervangen van speeltoestellen volgens het onderhouds- en vervangingsschema zoals opgenomen in het in 2017 vastgestelde speelruimteplan. Vanuit het speelruimteplan wordt gekeken naar op te heffen locaties, nieuwe locaties en verbetering van valondergronden. Daaruit is het benodigd jaarlijks budget berekend. De vervangingen zijn onuitstelbaar en onontkoombaar. De afschrijvingslasten komen vanaf 2029 terug in de begroting. In de praktijk zien we dat de speelvoorzieningen gemiddeld 15 jaar mee gaan. Daarom wordt ook de afschrijvingstermijn aangepast naar 15 jaar in plaats van 10 jaar, deze aanpassing wordt ook doorgevoerd in het afschrijvingsbeleid en voor de reeds geplande, geaccordeerde investeringsbedragen tot en met 2026. |
Programma 3 Werken
Werken | Omschrijving | Investering | Exploitatielasten | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |||
Economische ontwikkeling | Integraal beleid Internationale werknemers 2024-2030 | 50.330 | 52.595 | 54.646 | |||||||
Economische ontwikkeling | Omgevingsprogramma economie | 37.500 | 37.500 | 37.500 | 37.500 | ||||||
Economische ontwikkeling | Stimuleringsregeling centrumontwikkeling | 50.000 | 50.000 | 50.000 | |||||||
Mobiliteit en infrastructuur | Gladheidssteunpunt | 111.300 | 55.753 | ||||||||
Mobiliteit en infrastructuur | Verkeer en mobiliteit | -18.428 | -21.583 | 2.554 | -446 | ||||||
Mobiliteit en infrastructuur (projecten) | Gladheidssteunpunt | 2.100.000 | |||||||||
Mobiliteit en infrastructuur (projecten) | Openbare verlichting 2027 en 2028 | 427.000 | 435.000 | ||||||||
Mobiliteit en infrastructuur (projecten) | Verkeer en mobiliteit | -185.018 | |||||||||
Totalen | 1.914.982 | 427.000 | 435.000 | 119.402 | 118.512 | 256.000 | 92.807 |
Werken | Naam | Omschrijving |
---|---|---|
Economische ontwikkeling | Integraal beleid Internationale werknemers 2024-2030 | Op 12 december 2023 werd het beleid Internationale werknemers door de Raad vastgesteld inclusief een uitvoeringsagenda. In het Samenwerkingsakkoord 2022-2026 heeft de Raad het College gevraagd om met spoed een beleidslijn voor grootschalige huisvesting van arbeidsmigranten uit te werken inclusief (toe)zicht op huisvesting, registratie en kwaliteit van verblijf. Nu het voorstel is aangenomen is er afgesproken om voor 2025 t/m 2027 per jaar te bekijken of de inzet van extra capaciteit relevant blijft. Deze aanvraag voor extra formatie is bestemd voor registratie en inzicht (inschrijvingen / locaties) en voor accountmanagement. Dit beleid komt voort uit het collegeprogramma Samen maken we Venray 2022-2026 n.a.v. de oproep van de Raad in het Samenwerkingsakkoord 2022-2026. |
Economische ontwikkeling | Omgevingsprogramma economie | Het Omgevingsprogramma Economie is een uitwerking van de Omgevingsvisie Venray. In de Omgevingsvisie laten we zien waar de Gemeente Venray voor staat en waar we als gemeente naar toe willen in de toekomst. De Omgevingsvisie vormt de ruimtelijke vertaling van de strategische visie: de Toekomstvisie 2030 ‘Venray loopt voorop’. |
Economische ontwikkeling | Stimuleringsregeling centrumontwikkeling | De raad heeft in 2018 de stimuleringsregeling Centrumvisie vastgesteld en in 2021 verlengd, telkens voor de duur van 3 jaar. Per 31-12-2023 is de regeling beëindigd. Inmiddels heeft een evaluatie plaatsgevonden en momenteel wordt gewerkt aan een voorstel voor verlenging en aanpassing van deze regeling. Hiermee wordt het weer mogelijk om subsidies te verlenen voor de verplaatsing/nieuwvestiging van ondernemers in het centrumgebied en de transformatie van leegstaande panden naar een andere functie. Doel van de regeling is een compacter centrum met minder leegstand. |
Mobiliteit en infrastructuur | Gladheidssteunpunt | Over ons steunpunt gladheidsbestrijding (loods met zout en strooiers) zijn ruim 10 jaar geleden afspraken gemaakt met onze aannemer onder de voorwaarde dat deze minstens tien jaar gebruikt zou worden heeft hij een zoutopslag en strooieropslag gebouwd. Met het verstrijken van de tijd is de locatie verouderd en zal er geïnvesteerd moeten worden om aan de huidige regelgeving te kunnen voldoen. Tevens is duidelijk dat de locatie niet voldoet aan de eisen van het bestemmingsplan. Een ander nadeel van de huidige locatie is dat strooiers en zout op het terrein van derden liggen. Als deze partij failliet gaat kan de curator het terrein op slot zetten waardoor wij in het uiterste geval niet meer bij de strooiers en het zout kunnen. Daarnaast heeft het huidige terrein een investering nodig om weer te kunnen voldoen aan de huidige eisen. Tenslotte is het op deze locatie lastig om op een andere manier strooiers te gaan vullen. In de MUIP aanvraag is de financiële vertaling van de ondergrond van de nieuwe locatie niet meegenomen, omdat de kavel een interne ‘verkoop’ betreft vanuit het Grondbedrijf. Dit komt tot uitdrukking in een lagere winstneming ten gunste van de risicoreserve Grondbedrijf. De financiële verwerking volgt via de reguliere bijstellingen van het grondbedrijf in de P&C producten. |
Mobiliteit en infrastructuur | Verkeer en mobiliteit | Eerder zijn er middelen aangevraagd voor diverse verkeersmaatregelen. Een aantal projecten zal niet of niet op korte termijn uitgevoerd worden of worden op een andere wijze bekostigd. Voorgesteld wordt de reeds geaccordeerde middelen nu in te zetten voor de in 2025 en 2026 geplande reconstructie van de Albionstraat. Vanuit verkeersveiligheid dienen er aanvullende maatregelen getroffen te worden, bijvoorbeeld het aanleggen van verkeersplateau's, aanbrengen openbare verlichting en rode fietsstroken. |
Mobiliteit en infrastructuur (projecten) | Gladheidssteunpunt | Over ons steunpunt gladheidsbestrijding (loods met zout en strooiers) zijn ruim 10 jaar geleden afspraken gemaakt met onze aannemer onder de voorwaarde dat deze minstens tien jaar gebruikt zou worden heeft hij een zoutopslag en strooieropslag gebouwd. Met het verstrijken van de tijd is de locatie verouderd en zal er geïnvesteerd moeten worden om aan de huidige regelgeving te kunnen voldoen. Tevens is duidelijk dat de locatie niet voldoet aan de eisen van het bestemmingsplan. Een ander nadeel van de huidige locatie is dat strooiers en zout op het terrein van derden liggen. Als deze partij failliet gaat kan de curator het terrein op slot zetten waardoor wij in het uiterste geval niet meer bij de strooiers en het zout kunnen. Daarnaast heeft het huidige terrein een investering nodig om weer te kunnen voldoen aan de huidige eisen. Tenslotte is het op deze locatie lastig om op een andere manier strooiers te gaan vullen. In de MUIP aanvraag is de financiële vertaling van de ondergrond van de nieuwe locatie niet meegenomen, omdat de kavel een interne ‘verkoop’ betreft vanuit het Grondbedrijf. Dit komt tot uitdrukking in een lagere winstneming ten gunste van de risicoreserve Grondbedrijf. De financiële verwerking volgt via de reguliere bijstellingen van het grondbedrijf in de P&C producten. |
Mobiliteit en infrastructuur (projecten) | Openbare verlichting 2027 en 2028 | Door deze investeringen kunnen de doelen van het SER energie akkoord gehaald worden. |
Mobiliteit en infrastructuur (projecten) | Verkeer en mobiliteit | Eerder zijn er middelen aangevraagd voor diverse verkeersmaatregelen. Een aantal projecten zal niet of niet op korte termijn uitgevoerd worden of worden op een andere wijze bekostigd. Voorgesteld wordt de reeds geaccordeerde middelen nu in te zetten voor de in 2025 en 2026 geplande reconstructie van de Albionstraat. Vanuit verkeersveiligheid dienen er aanvullende maatregelen getroffen te worden, bijvoorbeeld het aanleggen van verkeersplateau's, aanbrengen openbare verlichting en rode fietsstroken. |
Programma 4 Besturen
Besturen | Omschrijving | Investering | Exploitatielasten | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |||
Bestuur | Regiodeal 5e tranche | 194.000 | 194.000 | 194.000 | 194.000 | ||||||
Dienstverlening en bedrijfsvoering | Integraal beleid Internationale werknemers 2024-2030 | 226.097 | 50.630 | 52.604 | 54.656 | ||||||
Dienstverlening en bedrijfsvoering | Vervanging contanten automaat | 3.729 | 3.686 | 3.643 | |||||||
Financiën | De Wijnberg | -63.611 | |||||||||
Financiën | Gladheidssteunpunt | -27.300 | -26.208 | ||||||||
Financiën | Netcongestie Nieuwbouw Focus Spectrum | -3.510 | -3.422 | -3.335 | |||||||
Financiën | Vervanging contanten automaat | -429 | -386 | -343 | |||||||
Totalen | 420.097 | 244.420 | 219.182 | 158.802 |
Besturen | Naam | Omschrijving |
---|---|---|
Bestuur | Regiodeal 5e tranche | Met de regio hebben we ingetekend voor de 5e tranche van de regiodeal. Met de regiodeals beoogt het Rijk de ontwikkeling van brede welvaart te stimuleren. Het rijk heeft onze propositie gehonoreerd voor een bedrag van € 10 miljoen. Dit betekent dat wij als regio inzetten op een co-financiering samen met de provincie van eveneens € 10 miljoen en een zo maximaal mogelijke co-financiering van maatschappelijke partners/bedrijfsleven. De regionale bijdrage van € 5 miljoen betekent een bijdrage van € 4,31 per inwoner voor een periode van 4 jaar. De venrayse bijdrage is dan circa € 194.000 per jaar. Voorgesteld wordt om deze te betalen uit de algemene reserve. |
Dienstverlening en bedrijfsvoering | Integraal beleid Internationale werknemers 2024-2030 | Op 12 december 2023 werd het beleid Internationale werknemers door de Raad vastgesteld inclusief een uitvoeringsagenda. In het Samenwerkingsakkoord 2022-2026 heeft de Raad het College gevraagd om met spoed een beleidslijn voor grootschalige huisvesting van arbeidsmigranten uit te werken inclusief (toe)zicht op huisvesting, registratie en kwaliteit van verblijf. Nu het voorstel is aangenomen is er afgesproken om voor 2025 t/m 2027 per jaar te bekijken of de inzet van extra capaciteit relevant blijft. Deze aanvraag voor extra formatie is bestemd voor registratie en inzicht (inschrijvingen / locaties) en voor accountmanagement. Dit beleid komt voort uit het collegeprogramma Samen maken we Venray 2022-2026 n.a.v. de oproep van de Raad in het Samenwerkingsakkoord 2022-2026. |
Dienstverlening en bedrijfsvoering | Vervanging contanten automaat | De mogelijkheid om te betalen met contant geld blijft belangrijk. Vooral voor mensen uit kwetsbare groepen. Met name ouderen en mensen met een beperking gebruiken de mogelijkheid om met contant geld te betalen. Dit moet ook in de toekomst mogelijk blijven volgens de Rijksoverheid. Het is geen wettelijke verplichting maar een dringend advies, via een convenant met de 4 grote banken. De vervanging van het huidige contantgeld apparaat in de Publiekshal strookt ook met het collegeprogramma omdat het hierbij gaat om inclusiviteit. Iedereen moet mee kunnen blijven doen. Het omslagpunt dat we contant geld mogen weigeren is nog niet bereikt. |
Totaaloverzicht per programma
Programma | Omschrijving | Investering | Exploitatielasten | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |||
CP01 | Leven | 1.053.387 | 360.260 | 10.172 | 196.025 | ||||||
CP02 | Wonen | 152.000 | 27.000 | 27.000 | |||||||
CP03 | Werken | 119.402 | 118.512 | 256.000 | 92.807 | ||||||
CP04 | Besturen | 420.097 | 244.420 | 219.182 | 158.802 | ||||||
TCP01 | Leven (projecten) | 270.000 | 4.893.158 | 18.608.148 | |||||||
TCP02 | Wonen (projecten) | 319.000 | 325.000 | ||||||||
TCP03 | Werken (projecten) | 1.914.982 | 427.000 | 435.000 | |||||||
Totalen | 2.184.982 | 5.639.158 | 19.368.148 | 1.744.886 | 750.192 | 512.354 | 447.634 | ||||
CP05 | Mutaties reserves | -194.000 | -194.000 | -194.000 | -194.000 | ||||||
Totalen | 2.184.982 | 5.639.158 | 19.368.148 | 1.550.886 | 556.192 | 318.354 | 253.634 |