Bedragen x € 1.000 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Kadernota 2025 Meerjarenperspectief incl MUIP | 60.485 | 59.764 | 61.721 | 64.463 |
Wijzigingen voor begroting 2025 | 142 | 156 | 571 | 501 |
Stand voor begroting | 60.627 | 59.920 | 62.291 | 64.964 |
Autonome ontwikkelingen begroting 2025 | 468 | 647 | 738 | 728 |
Gemeentefonds meicirculaire | 103 | 102 | 106 | 68 |
Indexering begroting 2025 | -142 | -334 | -533 | -755 |
Wettelijke taak begroting 2025 | -670 | 255 | 220 | 121 |
Meerjarenbegroting 2025 - 2028 | -241 | 670 | 532 | 162 |
Tekstuele financiële afwijkingen |
---|
Autonome ontwikkelingen |
Aanpassen storting voor indexering: Voorziening accommodatiebeheersysteem |
Jaarlijkse indexering van 3% voor de jaren 2028 (+ € 6.921) en 2029(+ € 14.575). |
Aanpassing uitvoeringskosten MGR naar aanleiding van begroting 2025 en verder |
Als gevolg van de begroting Modulaire Gemeenschappelijke Regeling van 2025 en verder, vindt aanpassing van onze begroting plaats conform raadsbesluit 2 juli 2024. Het betreft een bedrag voor 2025 van € 10.000. |
Bijstellen bestemmingsreserves kapitaallasten en huurlasten Brukske |
Bij de begroting worden de bestemmingsreserves en voorzieningen nagelopen en gecontroleerd op volledigheid. Met deze wijziging worden de bestemmingsreserves kapitaallasten vastgoed en dekking huurlasten van MFC Brukske waar nodig bijgesteld. Dit bedraagt voor de reserve renovatie onderwijshuisvesting jaarlijks een hogere onttrekking van € 103, voor reserve renovatie gemeentehuis een lagere onttrekking van € 276.958 in 2028 en € 295.043 in 2029, en voor reserve dekking huurlasten MFC Brukske een hogere onttrekking van € 630 in 2028 en € 1.273 in 2029. |
Herverdeling capaciteitsraming 2025-2029 |
Met deze wijziging vindt de administratieve verdeling van de interne uren (capaciteitsraming) plaats naar de programma’s. Voor 2025 betekent dit voor de programma’s: Leven € 218.250, Wonen € 209.249, Werken € -159.736, Besturen € -88.090. Voor 2026 betekent dit voor de programma’s: Leven € 122.263, Wonen € 39.486, Werken € -226.438, Besturen € -126.380. Voor 2027 betekent dit voor de programma’s: Leven € 203.934, Wonen € 20.388, Werken € -223.028, Besturen € 36.892. Voor 2028 betekent dit voor de programma’s: Leven € 184.202, Wonen € 114.474, Werken € -222.974, Besturen € 127.006. |
Inkoopopdracht Jeugd segment 3 en segment 4 |
Om te komen tot een duurzaam jeugdhulplandschap is het nodig om opnieuw contracten af te sluiten voor de segmenten 3 en 4. In het college van 21 mei 2024 is besloten de kosten van € 26.575 in 2025 ten laste te brengen van het begrotingsresultaat. |
Ondersteuning en waardering mantelzorgers |
Er is in de afgelopen jaren sprake van een stijging van het aantal mantelzorgers wat een beroep doet op de mantelzorgwaardering. In 2021, 2022 en 2023 hebben respectievelijk 1100, 1201 en 1302 personen een waardering ontvangen. Het oorspronkelijke budget 2025 was nog gebaseerd op de realisatie 2022. Het budget zal meerjarig naar boven bijgesteld worden met € 46.845 in 2025, € 47.876 in 2026, € 48.929 in 2027 en € 50.005 in 2028. |
Overzetting budget ICT |
Deze wijziging betreft een correctie op het budget verdeling servicecontracten. In de loop van de jaren is er een scheefgroei ontstaan in de doorbelastingsbudgetten. Dit komt door de meerkosten van de vervangende applicaties die niet meegenomen zijn bij de budgetaanpassingen. Ook is er opnieuw onderhandeld over de prijs en duur van de contracten en wordt indexatie van kosten opnieuw toegepast. Met deze correctie worden de budgetten weer rechtgetrokken zodat ze weer overeenkomen met de gemaakte kosten. Hierdoor wordt € 7.000 ten laste van het resultaat gebracht. |
Vrijval loon- en prijsbijstelling Voogdij 18+ |
Bij de meicirculaire 2023 zijn voor een drietal jaren de loon- en prijsbijstelling Voogdij 18+ toegekend. Er is toen besloten deze middelen te bestemmen voor het sociaal domein. Bij de begroting 2025 is met deze bijstelling op de diverse posten binnen het sociaal domein reeds rekening gehouden, waardoor deze hier kan vrijvallen. Betreft voor 2025 € 144.000. |
WMO Innovatiebudget |
Vanuit dit budget werden twee projecten betaald. Bij één project is er een andere financiering gevonden onder voorwaarde dat wij wel investeren in de PR. Hiervoor reserveren wij een klein bedrag voor 2025. Het andere project is beëindigd. In totaal komt er een bedrag vrij van € 37.434 in 2025, € 38.258 in 2026, € 39.100 in 2027 en € 39.960 in 2028. |
WMO Oude taken (hulp bij het huishouden) |
Door de invoering van het abonnementstarief (20,60 per maand eigen bijdrage in 2024) zien we jaarlijks een stijging van het aantal toekenningen. Per 2026 wordt de eigen bijdrage regeling gewijzigd naar een inkomensafhankelijke bijdrage. Dit betekent dat we in 2025 opnieuw een toename van het aantal aanvragen "hulp bij het huishouden" verwachten. We zien sinds de invoering van het abonnementstarief een stijging van gemiddeld 4% per jaar waar we, naast de OVA-indexering van 4,18%, ook rekening mee houden. Dit betekent een verhoging van het budget hulp bij het huishouden van € 373.898 in 2025, € 539.050 in 2026, € 553.813 in 2027 en € 567.430 in 2028. |
Gemeentefonds |
Gemeentefondsontwikkelingen na RIB meicirculaire 2024 |
De verhoging van de gemeentefondsuitkering met betrekking tot de post 'besparingsverlies jeugd' is hoger dan de gehanteerde stelpost. Dit geeft een voordeel voor 2025 van € 86.638. |
Meicirculaire gemeentefonds |
Het netto-resultaat van de meicirculaire 2024 is voor het jaar 2025 een voordeel van € 1.3 miljoen aflopend naar een voordeel van € 0.6 miljoen in 2028. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de Raadsinformatiebrief die op 24 juni 2024 in het college is vastgesteld. |
Indexering |
Indexcorrectie corona middelen algemeen WMO |
De corona middelen algemeen WMO zijn ten onrechte geïndexeerd, aangezien het een vast bedrag is. Dit is meerjarig hersteld en geeft een voordeel van € 1.267 in 2025 en € 1.565 in 2026. |
Indexcorrectie div jeugd budgetten met ova-index |
De ova-index staat nog op 4,94% bij diverse posten. Dit aangepast naar de voorlopige ova-index 2025 van 4.18%. |
Indexcorrectie Gezinscoaches |
De subsidie voor de gezinscoaches moet de ova-index bevatten. Dit is meerjarig doorgerekend. |
Indexcorrectie innovatiebudget Jeugdzorg |
Op het budget dat is toegekend vanuit het College programma en bestemd is voor het stimuleren van de verbinding tussen onderwijs en onze sport- en kunst & cultuursector, is bij het opstellen van de begroting 2025 ten onrechte de ova-index toegepast. Dit is gecorrigeerd naar de prijsindex. |
Indexcorrectie openbare bibliotheek |
De via de kadernota toegekende middelen voor de vaststelling van visie bibliotheek en de middelen SPUK eenmalige specifieke uitkeringen en subsidies lokale bibliotheekvoorzieningenis zijn ten onrechte geïndexeerd. Het budget is bijgesteld naar het oorspronkelijk toegekende bedrag. Daarnaast is er meerjarig een bijstelling in verband met afronding. |
Indexcorrectie participatiebudget beschut werk |
Van het participatiebudget is het budget voor beschut werk bij het opstellen van de begroting 2024 ten onrechte geïndexeerd. Daarom is er nu een indexcorrectie doorgevoerd om dit te herstellen, zodat het budget beschut werk weer aansluit op de ontvangen integratie uitkering. Dit is meerjarig hersteld en geeft een voordeel van € 2.043 in 2025, € 1.229 in 2026, € 281 in 2027 en € 5.892 in 2028. |
Indexcorrectie Participatie-IOAW-IOAZ-BBZ 2004 |
Het budget voor overige bijstand en loonkostensubsidie is ten onrechte geindexeerd. |
Indexcorrectie PGB Jeugd |
De ova-index van 4,94% is aangepast naar de voorlopige ova-index 4,18%. |
Indexcorrectie subsidie Mee |
De ova-index is meerjarig aangepast van 4,94% naar 4,18%. De begroting is daarom naar beneden bijgesteld met € 1.767 in 2025, € 3.697 in 2026, € 5.798 in 2027 en € 8.084 in 2028. |
Indexcorrectie uitvoering goa |
De Goa is budgettair neutraal. De doorgevoerde indexwijziging is daarom teruggedraaid. |
Indexcorrectie wet inburgering |
Op een aantal posten stond nu nog de prijsindex van 1,6%. Dit is aangepast naar de nieuwe prijsindex van 2,2% |
Indexering begroting 2025. |
Indexering exploitatie 2024 voor begroting 2025. |
Wettelijke taak |
Actualisatie op basis van de huidige subsidieregeling |
De budgetten kunst en cultuur, cultureel centrum en Cultura Venray zijn bijgesteld op basis van de actualisatie van de huidige subsidieregeling en actualisering van de indexering. Per saldo zullen de budgetten naar beneden bijgesteld worden met € 5.187 in 2025, 7.431 in 2026, € 9.956 in 2027 en € 17.851 in 2028. |
Bbz gevestigden declarabel |
Het budget is meerjarig bijgesteld op basis van daadwerkelijk openstaande debiteuren en de aflossingen hierop. |
Beschermd wonen-MO-B&P |
Bij de meicirculaire 2024 is gebleken dat vanuit het rijk meer inkomsten worden ontvangen voor Beschermd wonen-MO-B&P. Via de regionale begroting voor BW, MO en B&P zullen deze inkomsten voor ons aandeel naar Venray komen. Van deze extra inkomsten, zal een bedrag van € 300.000,- worden toegevoegd ten gunste van het begrotingsresultaat. |
Beschermd wonen-MO-B&P (vrijval) |
Bij de start van de regionale samenwerking van Noord- en Midden-Limburg op de thema’s Beschermd Wonen, Maatschappelijke Opvang, Bemoeizorg en Preventie is overeengekomen dat de deelnemende gemeenten middels een verdeelsleutel meebetalen aan tekorten of overschotten ontvangen, op basis van het resultaat van de regionale begroting voor BW, MO en B&P. Er is overeengekomen dat de toepassing van de verdeelsleutel wordt geëvalueerd en waar nodig de parameters worden geactualiseerd. Dit heeft ertoe geleid dat Venray in 2025 een aandeel van 10,90% heeft i.p.v. 10,27%. Van de inkomsten uit het surplus beschermd wonen, maatschappelijke opvang, bemoeizorg en preventie zal in 2025 een bedrag van € 473.000,- worden toegevoegd ten gunste van het begrotingsresultaat. |
Bijzondere Bijstand |
Het budget voor de bijzondere bijstand is meerjarig naar boven bijgesteld met € 93.536 in 2025, € 130.066 in 2026, € 159.383 in 2027 en 188.744 in 2028, als gevolg van de volgende ontwikkelingen: toenemende instroom van statushouders die bijzondere bijstand ontvangen; gestegen tarieven voor bewindvoering en indexering van individuele inkomenstoeslag. |
Bovenregionale zorg |
De begroting voor de bovenregionale voorzieningen is voor 2025 bijgesteld conform de nieuwe verdeelsleutel. Dit resulteert in een (verwachte) bijdrage per gemeente voor de bovenregionale jeugdvoorzieningen. Voor Venray is de begroting daarom naar boven bijgesteld met € 37.108 in 2025, € 38.659 in 2026, € 40.274 in 2027 en € 41.958 in 2028. |
Doorstroompunt (RMC) |
De begroting is bijgesteld op basis van de huidige contracten en verwachten uren inzet. De begroting is naar beneden bijgesteld met € 5.067 in 2025, € 2.168 in 2026, € 2.973 in 2027 en € 2.205 in 2028. |
Huisvesting bijzonder voortgezet onderwijs |
De meerjarenbegroting van de OZB is geactualiseerd op basis van de werkelijke OZB in 2024 en voor de verzekeringen is het begroot bedrag 2024 door geïndexeerd. Per saldo is de begroting verhoogd met € 869 in 2025, € 1.358 in 2026, € 1.864 in 2027 en € 1.906 in 2028. |
Huisvesting primair onderwijs |
De meerjarenbegroting huur/lease is geactualiseerd op basis van de huidige huurtarieven. De brandverzekering is de afgelopen jaren gestegen, maar de begroting was nog niet aangepast. De prognoses zijn nu geactualiseerd op basis van de kosten uit 2023. |
Jeugd Ambulant (jeugdbeh GGZ zonder verblijf) - Dyslexie |
Na corona zagen we een piek als gevolg van trajecten die nog ingehaald moesten worden. Dit heeft zich hersteld en in 2024 verder afgevlakt. We verwachten dat dit nog enigszins doorzet en om die reden het budget verminderd kan worden met € 93.636 in 2025, € 99.074 in 2026, € 104.812 in 2027 en € 110.863 in 2028. |
Jeugd Ambulant (jeugdbeh GGZ zonder verblijf) - GGZ |
Mede door de inzet van een Specialist Ondersteuner Jeugd bij de huisartsen zien we het gebruik van GGZ afnemen. De begroting is daarom naar beneden bijgesteld met € 212.740 in 2025, € 226.983 in 2026, € 242.074 in 2027 en € 258.055 in 2028. |
Jeugd Ambulant (jeugdhulp begeleiding) - Ambulant perspectief 1 |
We zien bij ambulant een toename van de zwaarte van de zorg en de gemiddelde kosten per cliënt stijgen. Hierom verwachten we dat deze kosten zullen oplopen. Dit is een aandachtspunt voor de nieuwe contractering per 1-1-2026, maar voor nu spelen we hier op in bij deze begroting. Het budget zal worden opgehoogd met € 126.168 in 2025, € 128.943 in 2026, € 131.717 in 2027 en € 134.484 in 2028. |
Jeugd Ambulant (jeugdhulp behandeling) - Ambulant perspectief 2 |
We zien bij ambulant een toename van de zwaarte van de zorg en de gemiddelde kosten per cliënt stijgen. Hierom verwachten we dat deze kosten zullen oplopen. Dit is een aandachtspunt voor de nieuwe contractering per 1-1-2026. Daarnaast zien we een verschuiving van segment 1 (verblijf met behandeling) naar ambulante hulp perspectief 2 (voorheen behandeling). |
Jeugd Ambulant (jeugdhulp behandeling) - Vaktherapie |
Op basis van de verwachtingen is dit naar beneden bijgesteld, maar trajecten hebben een looptijd van 1,5 jaar dus dit kan een vertekend beeld geven van de declaraties. Hierom handhaven we een gedeelte van het budget. De begroting is naar beneden bijgesteld met € 11.082 in 2025, € 11.740 in 2026, € 12.436 in 2027 en € 13.170 in 2028. |
Jeugd Ambulant (jeugdhulp zonder verblijf overig) - Ambulant hulp duurzaam |
We zien een toename van het aantal jeugdigen in ambulant duurzaam. Oorzaak hiervan is dat jeugdigen vaker een langdurige begeleidingsvraag hebben en zodoende de kosten stijgen. Hier volgt een nieuwe contractering per 1-1-2026 voor om dit beter beheersbaar te maken. De begroting is naar boven bijgesteld met € 316.355 in 2025, € 325.953 in 2026, € 335.783 in 2027 en € 345.847 in 2028. |
Jeugd Ambulant (toegang/eerstelijnsvoorziening) - consultatie |
We zien dat consultatie minder vaak wordt ingezet dan beoogd. Als gevolg van de wachtlijsten bij onze toegang verwachten we echter dat deze trend zich niet voortzet. We willen juist aan het begin van een traject zo goed mogelijk onderzoeken wat een kind/gezin nodig heeft qua ondersteuning. Om zo de juiste zorg op de juiste plek in te zetten. We blijven realistisch begroten, vandaar dat het budget toch omlaag is bijgesteld met € 54.937 in 2025, € 57.234 in 2026, € 59.625 in 2027 en € 62.119 in 2028. |
Jeugd Dagbesteding en dagbehandeling (JH behandeling) - terug naar school |
Door het toevoegen van een tussenvorm in 2023 wordt het traject ‘Terug naar school’ weer ingezet in plaats van ‘duurzame daginvulling’. We zien nu een verschuiving tussen de budgetten van duurzame daginvulling naar terug naar school. Het budget is dus naar boven bijgesteld met € 204.523 in 2025, € 212.374 in 2026, € 220.521 in 2027 en € 228.974 in 2028. |
Jeugd Dagbesteding en dagbehandeling (JH dagbesteding) - Duurzame daginvulling |
Bij de nieuwe aanbesteding vanaf 2022 heeft dit traject knelpunten gekend waardoor duurzame daginvulling is gewijzigd vanaf 2023. |
Jeugd PGB |
Er is een afname te zien van het gebruik van pgb’s. Deze trend zet zich door in 2025. Het budget is daarom meerjarig naar beneden bijgesteld met € 20.191 in 2025, € 21.035 in 2026, € 21.914 in 2027 en € 22.832 in 2028. |
Jeugd verblijf ambulante alternatieve (jeugdhulp met en zonder verblijf) |
De verdeelsleutel voor het voorschot van segment 1 is bijgesteld op basis van het werkelijke gebruik. Er worden minder jeugdigen uit huis geplaatst om behandeld te worden. Voor de gemeente Venray betekent dit een verlaging van het budget van € 228.015 in 2025, € 237.545 in 2026, € 247.474 in 2027 en € 257.820 in 2028. |
Jeugd vervoer |
Uitgangspunt is waar kan inzetten op de eigen kracht van ouders, dan wel sociale omgeving. Desondanks zien we een toename van jeugdigen die gebruik maken van een vervoersvoorziening. Wij zien een verschuiving van minder kinderen die behandeld worden in een verblijfssetting, naar meer inzet van ambulante hulp thuis of bij een zorgaanbieder. Vaak zit hier een vervoersvoorziening aan gekoppeld. Tevens is er een ontwikkelgroep verhuisd van Venray naar Oostrum wat meer vervoersbewegingen met zich meebrengt. De begroting is daarom verhoogd met € 42.938 in 2025, € 44.733 in 2026, € 46.603 in 2027 en € 48.551 in 2028. |
Jeugd Wonen (gezinsgericht) |
We zien dat de verschuiving van het aantal jeugdigen in een verblijfssetting naar gezinsgerichte vormen van verblijf (gezinshuizen) doorzet. Meer jeugdigen worden bij een uithuisplaatsing opgevangen binnen een gezin. In dit perspectief willen gaan we als regio Noord-Limburg investeren om meer plekken te creëren, wat resulteert in meer gebruik van dit budget. Het budget wordt verhoogd met € 258.651 in 2025, € 269.463 in 2026, € 280.725 in 2027 en € 292.460 in 2028. |
Jeugd Wonen (jeugdhulp begeleiding) – logeren |
We zien een lichte toename van jeugdigen die gebruik maken van het product logeren. Het is een vorm van respijtzorg, dat vaker wordt ingezet voor het ontlasten van (pleeg)gezinnen tijdens weekenden of vakanties. Het budget is daarom verhoogd met € 24.397 in 2025, € 25.418 in 2026, € 26.480 in 2027 en € 27.587 in 2028. |
Jeugd Wonen (jeugdhulp met verblijf ov,) |
In relatie tot de gezinsgerichte aanpak, waar sprake is van een toename, zien we bij jeugdhulp met verblijf juist een afname. Een ontwikkeling dat wij stimuleren. Dit resulteert in lagere verwachte kosten, waardoor het budget naar beneden wordt bijgesteld met € 10.109 in 2025, € 10.616 in 2026, € 11.060 in 2027 en € 11.522 in 2028. |
Re-integratiebudget |
Binnen het re-integratiebudget is een budgetneutrale verschuiving doorgevoerd als gevolg van de ervaringscijfers van Sturing & Inkoop. Daarnaast valt er een deel van het budget in 2026 tm 2028 vrij omdat dit te hoog opgenomen was in de begroting. De begroting is naar beneden bijgesteld met € 43.685 in 2026, € 47.551 in 2027 en € 48.598 in 2028. |
Sociale recherche |
De uitvoering van de sociale recherche zal vanaf 2025 intern georganiseerd worden. Dit zorgt meerjarig voor een voordeel van € 62.299 in 2025, € 62.577 in 2026, € 61.979 in 2027 en € 61.674 in 2028. |
Vervoer van leerlingen |
Vervoer leerlingen |
Vervoer van leerlingen naar gymzalen |
Vanaf de meivakantie in het schooljaar 2023-2024 gymt basisschool De Lier tussen de meivakantie en de herfstvakantie op de velden van SV Merselo. Hierdoor is er geen gymvervoer nodig deze periode. Na het schooljaar 2024-2025 wordt er overlegd of er de jaren daarna in deze periode wel of geen gymvervoer nodig is/ buiten gegymd wordt. De begroting 2025 zal daarom met € 10.042 naar beneden bijgesteld worden. |
WMO Eigen bijdrage |
Door het stijgende aantal unieke Wmo-clienten stijgen ook de inkomsten eigen bijdrage die inwoners moeten betalen voor een Wmo-maatwerkvoorziening. De begroting 2025 zal met € 57.725 worden opgehoogd. |
WMO Maatwerkvoorzieningen Natura materieel |
Vervoersvoorzieningen |
WMO Nieuwe taken (begeleiding) |
De begroting 2025 was niet aangepast op de realisatie in de afgelopen jaren. Inclusief nieuwe ova-index is er sprake van een verhoging van € 6.247 in 2025, € 6.508 in 2026, € 6.780 in 2027 en € 7.064 in 2028. |
WMO Nieuwe taken (maatwerkvoorzieningen) |
Volgens ons prognosemodel stijgt het aantal personen die gebruik maken van vervoer naar de dagbesteding waardoor de begroting wordt verhoogd met € 26.142 in 2025, € 27.235 in 2026, € 28.372 in 2027 en € 29.559 in 2028. |
WMO Nieuwe taken (overige Maatwerkarrangementen) |
Landurige ondersteuning |
WMO Oude taken (deeltaxi vervoerskosten en eigen bijdrage) |
De deeltaxi vervoerskosten en eigen bijdrage zijn per saldo naar boven bijgesteld conform de prognose klantbijdragen en begroting van Omnibuzz € 17.056 in 2025, € 7.104 in 2026, € 7.794 in 2027 en € 17.058 in 2028. |
Zwemmen |
Het ziet er naar uit dat wij op basis van cijfers van het CBS een negatieve index moeten gebruiken voor de exploitatiebijdrage voor Laco Venray BV. Omdat de exploitatiebijdrage niet omlaag kan, blijft de vergoeding van nov 2024-okt 2025 op hetzelfde niveau. Daarom is de begroting naar beneden bijgesteld met € 6.322 in 2025, € 5.847 in 2026, € 5.350 in 2027 en € 4.830 in 2028. |