Programma 1 LEVEN

Deelprogramma 1.2 VANGNET

Wat willen we bereiken?

Als gemeente blijven we altijd een (zorg)taak hebben voor onze inwoners
die het (al dan niet tijdelijk) zelf niet redden. Als het nodig is, bieden wij
ondersteuning door het inzetten van maatwerkvoorzieningen. Denk aan

begeleiding, het verstrekken van een uitkering, ondersteuning in het
huishouden of kinderopvang op sociaal-medische gronden. Dit noemen
we het vangnet. Dit vangnet moet zo effectief en efficiënt mogelijk
functioneren, zodat de ondersteuning waar mogelijk tijdelijk kan zijn.

Ook als het gaat om Vangnet zijn preventie en inclusie belangrijk. Daarbij

wordt aangesloten bij de ambitie zoals geformuleerd onder het kopje ‘Omgeving’. Ondersteuning van mantelzorgers blijft daarbij belangrijk om overbelasting te voorkomen en er mede voor te zorgen dat ze door kunnen gaan met ondersteuning bieden.
Van onze inwoners verwachten we dat iedereen op basis van de eigen mogelijkheden meedoet. Dit is goed voor onze inwoners en goed voor de Venrayse samenleving. Door mee te doen, ook als vrijwilliger, doe je immers meer voor elkaar en help je ook Venrayse organisaties en verenigingen die (deels) afhankelijk zijn van die inzet. Voor inwoners die niet op eigen kracht of met hulp van de omgeving kunnen meedoen, blijft ondersteuning via maatwerkvoorzieningen mogelijk.
Inwoners in armoede en schulden moeten naar vermogen mee kunnen doen in de samenleving. Als (financiële) belemmeringen dit meedoen in weg staan, nemen we deze zoveel mogelijk weg. Zo onderzoeken we momenteel het oprichten van een noodhulpbureau in Venray. We begrijpen dat (problematische) schulden stress oplevert. In de aanpak van (problematische) schulden houden we rekening met deze stressfactoren. We werken samen met de inwoner aan het oplossen en voorkomen van schulden, waarbij we uitgaan van de wil en motivatie van inwoners om hun situatie te veranderen. In 2023 hebben we een nieuw beleidsplan aanpak armoede en schulden 2024-2027 vastgesteld.
We zorgen ervoor dat inwoners in armoede en schulden weten waar zij terecht kunnen en helpen hen om gebruik te maken van de mogelijkheden die er voor hen zijn. Daar waar we weten dat inwoners betaalachterstanden hebben, bijvoorbeeld via vroegsignalering, benaderen we deze proactief.
Tot slot is onze communicatie er op gericht (alle of zoveel mogelijk) inwoners te bereiken en te informeren zodat we laagdrempelig en toegankelijk zijn.

Indicatoren

Voor de bouwsteen Vangnet zijn de volgende indicatoren geformuleerd waarbij per indicator de verwachte trend is aangegeven:

Deze pagina is gebouwd op 11/22/2024 12:19:07 met de export van 11/22/2024 12:06:06