Paragrafen

Paragraaf E. Bedrijfsvoering

We realiseren ons dat de rol van de gemeente verandert. We zijn niet meer op alle terreinen bepalend en stimuleren zelfsturingsinitiatieven en nemen daarbij hooguit een faciliterende rol op ons. We blijven investeren in het betrekken van inwoners en vooral ook jongeren bij beleid en politiek. Bij belangrijke onderwerpen maken we de dialoog mogelijk en we nemen een positieve grondhouding aan t.a.v. initiatieven.

Speerpunten 2025

Toekomstvisie 'Venray 2030, Venray loopt voorop'.

De vijf ambities uit de strategische visie zijn richtinggevend voor onze organisatie. De uitwerking krijgt vorm door beleidsontwikkelingen te koppelen aan de ambities uit de visie. Op onderdelen is door nieuwe ontwikkelingen aanscherping van de vijf ambities nodig. Deze aanscherping gebeurt in 2024.

Thema’s informatievoorziening
De geactualiseerde informatie-strategieën met kaders voor de komende jaren werden in 2023 opgesteld. Ook in 2025 werken we verder met een aantal belangrijke thema’s:

  • Grip op informatie: We richten onze processen zo in, dat de informatie die we daarbij gebruiken en maken beter beschikbaar is en bewaard wordt;
  • De moderne werkplek: Een goed ingerichte digitale samenwerk-omgeving, waarmee we intern en extern samenwerken (Microsoft 365);
  • Digitalisering en robotisering: Processen en dienstverlening maken we efficiënter;
  • Datagedreven werken: De realisatie van onze organisatiedoelstellingen met data ondersteunen en zo de effecten van ons beleid in beeld;
  • A-plan: Kwalitatieve en goed beveiligde computersystemen (hardware) voor ons werk;

Deze thema’s komen samen in de digitale transformatie van de organisatie.

Digitale transformatie
De digitale transformatie is een ontwikkeling die de komende jaren veel veranderingen vraagt, op het vlak van de dienstverlening en meer procesgericht en digitaal werken. De digitale transformatie is een door digitalisering gedreven verandering waarbij de inwoners, bedrijven en verenigingen centraal komen te staan. Op die manier creëren we meerwaarde. Digitalisering is een vast onderdeel in het dagelijkse leven van inwoners en bedrijven. Diverse wet- en regelgevingen, zoals de Wet Open Overheid (zie ook paragraaf I), de Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer en de nieuwe Archiefwet, stimuleren deze digitalisering van onze maatschappij en onze organisatie. We blijven daarbij onze manier van werken afstemmen op de behoefte van onze inwoners, bedrijven en verenigingen. Digitale transformatie gaat naast het toepassen van nieuwe technologie in ons werk, ook vooral om mensen en een nieuwe manier van denken en (samen)werken. Het is dus meer een organisatieontwikkeling, waarin ook de digitale vaardigheid van medewerkers een plek heeft.

Regionale samenwerking op het gebied van bedrijfsvoering

Ook in de Samenwerking bedrijfsvoering Venray/Horst aan de Maas werken we aan een betrouwbare, veilige en efficiënte dienstverlening aan onze inwoners en bedrijven. We continueren de ingezette koers waarbij we blijven werken aan het verminderen van de kwetsbaarheid, behouden/verhogen van de kwaliteit, beheersen van de kosten en vergroten van onze innovatiekracht.
In 2025 ligt de focus op het verder harmoniseren, synchroniseren en waar mogelijk en wenselijk integreren van systemen, processen en werkwijzen voor de teams Informatievoorziening, HRM en Financiën.

Bouwen aan vertrouwen

Samen met dorps- en wijkraden, initiatiefnemers, ambtenaren, college en raad zijn we in gesprek geweest over ieders rol en de mate van participatie bij vraagstukken en initiatieven vanuit de samenleving. Belangrijk aandachtspunt is ook hoe gemeente en bewoners/partners met elkaar communiceren. Eind 2024 leidt dit tot een gezamenlijke visie op participatie en communicatie waarin voor iedereen helder is wat we van elkaar kunnen verwachten. Ook het uitdaagrecht zal in dit beleid worden verankerd. Tevens zal een handreiking participatie worden opgesteld en in 2025 worden geïmplementeerd en worden er gerichte interne trainingen aangeboden. Tot slot wordt het participatiebeleid in 2025 vertaald in een participatieverordening die ook verplicht gaat zijn met inwerkingtreding van de ‘Wet versterking participatie op decentraal niveau’ (de Eerste Kamer heeft hier in het voorjaar van 2024 mee ingestemd). Op deze manier is voor eenieder helder welke verwachtingen we mogen hebben van elkaar en wie welke rol heeft op welk moment in interactieve processen. Zeggen wat je doet en doen wat je zegt, dat is een manier om verder te bouwen aan vertrouwen.

Realiseren klantgerichte dienstverlening

Om te kunnen voldoen aan de meer complexere klantvragen en meer maatwerk te bieden is binnen het team Burgerzaken een processpecialisatie gerealiseerd. We voldoen aan de kwaliteitseisen en blijven dit vasthouden en monitoren in de komende jaren. Daarnaast ligt de focus op de doorontwikkeling van een toegankelijke en klantgerichte (online) dienstverlening. De implementatie van de nieuwe geharmoniseerde visie op dienstverlening die in samenwerking met Horst aan de Maas tot stand is gekomen vraagt nog een verbreding naar de gehele organisatie. Daarnaast loopt er een traject om tot vernieuwing van het telecommunicatieplatform te komen voor gemeente Venray en Horst aan de Maas. We blijven verder bouwen aan een goede dienstverlening aan inwoners en ondernemers, aansluiten op hun behoeften, die we actief ophalen.
In de kern zijn we op weg om te kantelen naar een proces- en klantgeoriënteerde dienstverlening. Daarbij leggen we nadrukkelijk de relatie met de digitale transformatie. Op een mensgerichte wijze willen we gebruik maken van de mogelijkheden van digitalisering om onze dienstverlening verder te verbeteren.

Sturing en beheersing

Vanuit de visie op control en de verdere uitwerking van de leidende principes daarin, is er continue aandacht voor meer grip/control op de verschillende processen. Naast Risicomanagement en Resultaatmanagement is een adequate informatievoorziening van belang om per beleidsveld de optimale resultaten te bereiken en de juiste sturing te kunnen geven. Vanuit de diverse beleidskaders, de thema's rondom informatievoorziening en de digitale transformatie geven we in 2025 verder uitvoering aan de sturing/beheersing van onze dagelijkse processen.

Deze pagina is gebouwd op 11/22/2024 12:19:07 met de export van 11/22/2024 12:06:06